آموزشهای هفت دقیقه ای (مدیریت کوروش) – قسمت ششم

استراتژی بازاریابی به سبک مدیریت کوروش بزرگ

 

 

مدیریت کوروش بزرگ

زمانی که شما تبدیل به رهبر بازار می شوید و موفقیت خود را جشن می گیرید، این موضوع بسیار جذاب و در عین حال برای شما خطرناک خواهد بود چرا که اول بودن و رهبر بودن همراه با تنهایی است و اینکه همیشه رقبای کوچک و بزرگ به فکر خیانت و ضربه زدن به شما خواهند بود.

یک راه حل ساده برای کاهش این حملات این است که در اوج تنها نباشید! و اما چطور؟!

 

جواب این سوال در مدیریت کوروش بزرگ نهفته است:

استراتژی بازاریابی را از کوروش بیاموزیم

کوروش همه ی جنبه های رهبری نوین امروزی را در نظر داشت و دنبال می کرد. بر طبق دانش مدیریت امروزی رهبران نظامی ۳ دغدغه ی اصلی دارند:

  1. تعریف هدف
  2. طراحی استراتژی شایسته و اجرای آن برای رسیدن به هدف
  3. توزیع دستاوردها

کوروش در هر یک از ۳ مورد ذکر شده موفق بود.

۱) او هدف هایش را بر اساسی تعریف می کرد که همه ی افراد و گروه ها آن هدف را باور کرده و همانند هدف خودشان می پنداشتند.

۲) کوروش استراتژیست ماهری بود که همه ی افراد و گروه ها که از طوایف و قبیله های گوناگونی بوده و حتی زبان مشترکی هم نداشتند را متحد کرد.

۳) در نهایت مهمترین دستاورد کوروش «آزادی» بود که آن را در میان همه به عدالت تقسیم کرد.

 

کوروش مانند یک مدیر عامل برنامه ریزی می کرد و مانند یک مدیر میانی بر اجرای برنامه نظارت می نمود.

 

به گفته ی مورخان کوروش در کمتر از ۲۰ سال نیمی از جهان متمدن دوران خود را زیر فرمان گرفته بود. او در طول دوران رهبری خود همواره با کامیابی و موفقیت گره خورده بود.

او با متحد کردن دو قبیله ی اصیل ایرانی (مادها و پارس ها) ، امپراتوری پارس را در قرن ششم قبل از میلاد پایه گذاری کرد و این امپراتوری از هند تا دریای مدیترانه گسترش یافته و در نهایت نیرومندترین کشور جهان شد.

کوروش بزرگ هم استراتژی می دانست و هم تاکتیک و هم هدف گذاری صحیح. کوروش مانند یک مدیر عامل برنامه ریزی می کرد و مانند یک مدیر میانی بر اجرای برنامه نظارت می نمود. لذا می توانیم آموزه های او را در سراسر زندگی کاری خود به کار بگیریم.

 

کوروش هدفهایش را طوری تعریف می کرد که همه افراد و گروهها آن هدف را باور کرده و همانند هدف خودشان می‌‍پنداشتند.

 

بنابراین استراتژی بازاریابی پلتفرم شبیه یک قلعه نظامی است که به شما اجازه می دهد دشمن را زیر نظر داشته و حرکات آنها را خنثی کنید. اما استحکام قلعه شما در این است که آن را به تنهایی نساخته باشید و مدیریت کنید. در واقع باید دیگران را در منافع خود سهیم و شریک کنید.

اگر بتوانید این استراتژی بازاریابی را در شرایط مناسب و به خوبی به اجرا در آورید، دارای هزینه های کمی است و از آنجایی که در آن از ایجاد درگیری های پرهزینه و خطرناک پرهیز می شود و حس همکاری را بین رقبا افزایش می دهد می توان آن را یک استراتژی معقول و به صرفه نامید. با ایجاد توازن بین منافع مشترک و ریسک های این استراتژی می توان طول عمر آن را افزایش داد.

 

یک نمونه موفق استراتژی بازاریابی پلتفرم

به عنوان مثال یک شرکت موفق در این استراتژی می توان به شرکت ماروِل (Marvel) اشاره نمود که ناشر کتاب های طنز و کمدی است.

مارول به جای تمرکز روی نشر کتب کمدی و رقابت با لوح های فشرده کمدی، اقدام به ایجاد دارایی های معنوی تخیلی و عرضه آن به رقبا نمود که ضمن ایجاد درآمد برای شرکت از طریق دریافت حق امتیاز برای رقبا نیز سود و درآمد فروش ایجاد نمود. این رقبا که از این پس شرکای تجاری این شرکت به حساب می آمدند شامل تولیدکنندگان فیلم و سریال، کتاب، لوح فشرده، بازی، پوشاک و کتاب بودند!

در ادامه با ما همراه باشید با توضیحات بیشتر در رابطه با این سناریو…