افراد موفق با کسانی که خوششان نمی آید چگونه رفتار می کنند؟

رفتار افراد موفق با افرادی که خوششان نمی آید!

رئیس‌تان از شما خواسته است تا بر روی پروژه‌ی جدیدی کار کنید، اما مشکلی وجود دارد: این پروژه را باید با مینا، یکی از همکاران‌تان که اصلا از او خوش‌تان نمی‌آید، انجام بدهید. اما افراد موفق با کسانی که خوششان نمی آید چگونه رفتار می کنند؟

تخصص مینا برای رسیدن به اهداف این پروژه ضروری است، اما او فردی طعنه‌زن است که همیشه با دید منفی به مسائل نگاه می‌کند و معمولا به ایمیل‌های شما جواب نمی‌دهد. به نظر شما او فردی بی‌ملاحظه و خودپسند است، اما در عین حال، دل‌تان می‌خواهد حتما در این پروژه حضور داشته باشید. پس چطور می‌توانید با اینکه اصلا از مینا خوش‌تان نمی‌‌آید در کنار او به خوبی کار کنید؟

در این مقاله، به این موضوع می‌پردازیم که چرا کار کردن در کنار افرادی که از آنها خوش‌تان نمی‌آید مهم است و راه‌هایی را بررسی می‌کنیم که به کمک آنها می‌توانید بر این حس خود غلبه کرده و به صورت حرفه‌ای و کارآمد با اعضای تیم‌تان همکاری کنید.

اهمیت غلبه بر حس بیزاری

فرقی نمی‌کند کجا کار می‌کنید و چه وظیفه‌ای بر عهده دارید، بالاخره در طول مدت فعالیت‌تان، مواقعی پیش می‌آیند که مجبور هستید با فردی که از او خوش‌تان نمی‌‌آید کار یا معامله کنید. این شخص می‌تواند مشتری، همکار یا رئیس‌تان باشد.

روابط منفی تأثیر خود را بر شما می‌گذارند. احتمال دارد که کار کردن با این افراد برای‌تان ایجاد استرس کند، یا با تلف کردن وقت و انرژی‌ بهره‌وری را کاهش دهد یا اینکه نظرات منفی این افراد شما را ناراحت کند. کار کردن با آنها می‌تواند شما را تخلیه‌ی احساسی کرده و حتی در بلندمدت ممکن است باعث شود کارتان را ترک کنید.

اگر بتوانید یاد بگیرید چطور به خوبی با این افراد کنار بیایید، استرس‌تان کاهش پیدا کرده و از کارتان لذت بیشتری می‌برید، با کسب این توانایی شاید بتوانید پروژه‌ها و وظایف جدیدی را نیز بپذیرید.

استراتژی‌هایی برای کار کردن با افرادی که از آنها خوش‌تان نمی‌‌آید

ممکن است به خاطر اینکه همکار‌تان را دوست ندارید، احساس گناه کنید. با این حال، کنار نیامدن با افراد امری عادی است. همه‌ی ما ارزش‌ها و عادات کاری متفاوتی داریم که گاهی ممکن است با ارزش‌های دیگران تقابل داشته باشند، مخصوصا وقتی بیشتر زمان روز را با یکی از همکاران‌مان تعامل داریم.

از مراحل زیر استفاده کنید تا بتوانید رابطه‌ی مؤثر و پربازده‌تری داشته باشید:

۱. موقعیت را درک کنید

ابتدا باید بین همکاری که کمکی به شما نمی‌کند یا خسته‌کننده است با همکاری که قصد زورگویی دارد و اجازه نمی‌دهد کارتان را انجام دهید، تفاوت قائل شوید.

شاید همکاری که در جلسه به شما طعنه و کنایه زده روز بدی داشته است، اما اگر این منفی بودن ادامه پیدا کند و تبدیل به یک روال دائمی شود، مشکل‌ساز خواهد شد.

سپس به خودِ رفتار نگاه کنید. از وظایف گروهی بن و شیت استفاده کنید تا متوجه شوید آن رفتار چطور بر روی شما، همکاران و سازمان‌تان تأثیر می‌‌گذارد. آیا بر توانایی شما در انجام کار‌تان تأثیر دارد؟ آیا به فرد خاصی در تیم‌تان آسیب می‌رساند؟ آیا بر انسجام تیم‌تان اثر می‌گذارد؟

برای حل این مسئله باید به تمامی این موارد رسیدگی شود. با این حال، در موارد دیگر با احتیاط عمل کنید: اگر دلیل اینکه از فردی خوش‌تان نمی‌آید، سبک زندگی یا عقاید سیاسی اوست، بهتر است کمی بیشتر مدارا کنید.

۲. دلیل رفتار را تحلیل کنید

ابتدا به این فکر کنید که چرا از آن فرد خوش‌تان نمی‌آید. او چه کاری انجام می‌دهد که شما را عصبانی می‌کند؟ شاید رفتار منفی یا عصبی‌ کننده‌ی آن فرد، شما را به یاد یکی از خصایص خودتان که از آن خوش‌تان نمی‌آید، می‌اندازد.

به عنوان مثال، شاید به این دلیل از همکار‌تان خوش‌تان نمی‌آید که او پشت سر دیگران غیبت می‌کند. شاید غیبت کردن یکی از عادات رفتاری شما بوده که تلاش کرده بودید آن را از بین ببرید و حالا از اینکه می‌بینید هنوز هم میل به غیبت دارید، عصبانی می‌شوید. پس نقص رفتاری همکار‌تان دائما شما را به یاد مشکل خودتان می‌اندازد. شاید این فرد شما را به یاد شخص دیگری که در گذشته از او بیزار بودید می‌اندازد. یا شاید او سبک کاری متفاوتی با شما دارد، یا رویکردش به انتقال اطلاعات و ارتباطات با رویکرد شما در تضاد است.

بررسی دلایل نفرت داشتن از همکارتان کار چالش‌برانگیزی است، اما اگر می‌خواهید با خودتان صادق باشید، با درک بهتر این شخص می‌توانید خودتان را هم بهتر بشناسید.

۳. سعی کنید با او رابطه برقرار کنید

این شخص باید خصوصیات زیادی داشته باشد که شما از آنها خوش‌تان نمی‌آید. اما احتمال دارد خصوصیات مثبت هم داشته باشد. آنها را پیدا کنید. با کدام خصوصیات فردی و شخصیتی او ارتباط برقرار می‌کنید.

همدلی را تمرین کنید: خودتان را به جای او بگذارید و ببینید چرا این فرد این گونه رفتار می‌کند. شاید در زندگی سختی‌های زیادی را تحمل می‌کند. ازموقعیت‌های ادراکی استفاده کنید تا بتوانید دیدگاه‌های فرد مقابل را درک کنید.

استفاده از تحلیل رفتار متقابل که راهی برای شناخت تعاملات انسانی است، نیز می‌تواند مفید باشد. هر چقدر بهتر نقش‌های متفاوتی را که افراد بازی می‌کنند بشناسید، بهتر می‌توانید از این شناخت برای بهبود بخشیدن به روابط‌تان استفاده کنید.

سعی کنید زمان بیشتری را با این فرد بگذرانید تا بتوانید درک بهتری از دیدگاه‌ها و انگیزه‌های او پیدا کنید. بهتر است این کار را در موقعیت‌های غیر‌رسمی مثل غذاخوردن به همراه اعضای تیم انجام دهید. این کار ممکن است برای شما چندان خوشایند نباشد اما کلید غلبه‌ی شما بر این تنفر، شناخت بهترتان از این فرد است.

نکته:

بخشی از ارتباط برقرار کردن با دیگران این است که قضاوت را کنار گذاشته و سریع نتیجه‌گیری نکنیم. شاید دلایلی منطقی برای طرز رفتار آن شخص وجود داشته باشد. شاید او مشکلات جسمی یا خانوادگی زیادی دارد. قبل از اینکه مردم را سریع مورد قضاوت قرار دهید، بهتر است به این مسائل فکر کنید.

۴. با او در این رابطه صحبت کنید

زمان و مکان مناسبی را پیدا کنید تا بتوانید با فرد مقابل به تنهایی صحبت کنید. از چهارچوب زیر برای مطرح کردن مورد و رسیدن به راه‌حل استفاده کنید:

  • اعتراف کنید که بین شما تنش وجود دارد.
  • رفتاری که باعث به وجود آمدن تنش شده است را مشخص کنید.
  • مثال‌هایی در این زمینه مطرح کنید.
  • توضیح دهید که این اعمال چطور بر شما تأثیر می‌گذارند.
  • بپرسید که برای ساخت یک رابطه‌ی خوب چه کاری می‌توانید انجام دهید.

نکته:

اگر شما مدیر این فرد هستید، باید با آرامش، از او انتقاد کرده و او را هدایت کنید. مراقب باشید که رفتارتان شکل تهاجمی و خشن به خود نگیرد، و به سمت زورگویی کشیده نشود.

۵. احساسات خود را مدیریت کنید

بیزاری حس نیرومندی است و وجود این حس درون شما ممکن است باعث ناراحتی‌تان شود. همچنین می‌تواند تمرکز شما را به هم بزند و بر روی انجام دیگر وظایف کاری‌تان نیز تأثیر منفی بگذارد.

با تغییر رفتار خود در مقابل موقعیت‌های پُرتنش، می‌توانید این حس را کاهش دهید. بیاموزید که چطور احساسات‌تان را مدیریت کنید، تا بتوانید با قاطعیت و متانت با چنین موقعیت‌هایی مواجه شوید.

اگر با شخصی تعامل منفی دارید، برای آرام شدن اقدامات فوری انجام بدهید: از موقعیت دور شوید یا تمرینات تنفس عمیق را انجام بدهید، همچنین اجازه ندهید حالات روحی منفی‌تان بر رفتارتان با دیگران تأثیر بگذارد.

روش‌های آرام شدن مانند یوگا یا مراقبه، می‌تواند به کاهش استرس کمک کنند و خودآگاهی را افزایش دهند. ورزش روزانه، به شما در مدیریت استرس در محیط کار کمک می‌کند، مخصوصا اگر بتوانید قبل از کار ورزش کنید.

اگر رابطه‌ی شما و این فرد با تنش زیاد و دشمنی همراه باشد ممکن است گاهی باعث بروز درگیری‌هایی شود. مهارت‌های حل مشاجره را بیاموزید تا به صورت حرفه‌ای و سریع این مشکل را حل کنید.

۶. حس منفی نسبت به کسی را با افراد دیگر در میان نگذارید

شاید وسوسه شوید که این حس بیزاری را با دیگر همکاران‌تان نیز مطرح کرده و ساعت‌ها خصوصیات منفی فرد مورد نظر را موشکافی کنید. به یاد داشته باشید که غیبت کردن، اخلاقیات را زیر سؤال می‌برد و حرف زدن پشت سر همکاران به اعتبار‌ شما لطمه می‌زند.

اگر می‌خواهید در رابطه با روابط کاری ناخوشایند‌تان صحبت کنید، این کار را خارج از محیط کاری انجام دهید. مثلا، با یکی از دوستان صمیمی یا اعضای خانواده‌تان درباره‌ی او صحبت کنید.

نکته:

اگر کسی که با او در کار مشکل دارید، در سطح متفاوتی از شما قرار داشته باشد، صحبت کردن با او در مورد حسی که دارید مشکل می‌شود. به عنوان مثال، اگر این فرد رئیس شما باشد، ممکن است نگران باشید که مطرح کردن این موضوع مانع پیشرفت شما در کار شود یا اگر شما مدیر این فرد باشید، ممکن است نگران متهم شدن به رفتار مغرضانه شوید. در هر دو حالت اگر از کلمات اشتباه استفاده کنید، اعتبار شما در معرض خطر قرار خواهد گرفت. با تمرین می‌توانید این مشکل را حل کنید. تمرین به شما کمک می‌کند تا احساس اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشید و به شما اجازه می‌دهد بی‌غرضانه صحبت کنید.