کتاب بازاریابی عصبی دیجیتال

بازاریابی عصبی یا بازاریابی عصب پایه 

کتاب بازاریابی عصبی دیجیتال یا دیجیتال نورومارکتینگ را سم پیج، کارشناس روانشناسی مصرف، همراه با مثالهایی از برخی از موفق‌ترین شرکتها و کسب و کارهای آنلاین نگاشته و دکتر سید محمد مهاجر به فارسی برگردانده است.

 

بازاریابی عصبی

 

آمازون در معرفی کتاب بازاریابی عصبی دیجیتال ( دیجیتال نورومارکتینگ ) می‌نویسد:

این کتاب شما را با پژوهش‌های شگفت انگیزی در حوزه‌های روانشناسی اجتماعی و رفتار مصرف کننده آشنا می‌کند. اما از همه مهمتر، این کتاب به شما نشان می‌دهد دقیقاً چگونه می‌توانید یافته‌های این پژوهش را برای جذب مشتری در کسب و کار خود به کار ببندید.

هدف این کتاب این است که حدس و گمان را از اقدامات شما حذف کند و شما را به بینشی مجهز کند که تک تک هزینه‌هایی که برای تبلیغات دیجیتال کرده‌اید بسیار قابل پیش بینی تر به جیبتان بازگردد.

 

همچنین مترجم درباره کتاب بازاریابی عصبی می نویسد:

جالبه بدونید مغز انسان به طور طبیعی ۴ چیز را به شدت طلب می کند:

غذا، آب، خواب و نیاز جنسی!

الباقی مواردی که حس می کنید به آن نیاز دارید در اثر پدیده «تلقین» به وجود می آید؛ حتی «عشق»

خبر بد اینکه تمام تلاش و هزینه های بازاریابی و تبلیغات شما کمترین تاثیری در تصمیم مخاطب به خرید نداشته به همین خاطر است که طبق آمار رسمی بیش از ۹۰ درصد محصولات و خدمات جدید حتی در کشور ژاپن در سه ماهه اول با شکست مواجه می شوند!!!

خبر خوب اینکه با به کارگیری آموزه های دیجیتال نورومارکتینگ که تلفیقی از علوم بازاریابی، عصب شناسی، روانشناسی، علوم شناختی انسان و انقلاب چهارم صنعتی است، شما به آمار خیره کننده ای از افزایش نرخ تبدیل و فروش استثنایی از طریق تاثیر بر مغز مخاطب دست خواهید یافت!

 

بازاریابی عصب پایه | نورومارکتینگ

 

در کتاب بازاریابی عصبی دیجیتال چه مطالبی خواهید آموخت؟

هنگامی‌که درگیر یادگیری موضوع تازه‌ای هستید، بهتر است از نخستین مباحثِ آن آغاز کنید؛ بنابراین در فصلِ یک، اصول روان‌شناسی بازاریابی را مطرح می‌کنیم. این اصول به توضیح این واقعیت می‌پردازند که انسان‌ها سه مغز دارند، واقعیتی که درک آن در ابتدا سخت به‌نظر می‌رسد؛ ولی بسیار ساده است. با به‌پایان‌رساندن فصل یک، معنای دقیق آن را درمی‌یابید. همچنین درباره جهت‌گیری‌های شناختی و شیوه اثرگذاری آن‌ها بر فرایند تصمیم‌گیریِ خود و روان‌شناسیِ رفتاری و نقش آن در بازاریابی گفتگو می‌کنیم.

در فصلِ دو، به یکی از مسائل ضروری هر بازاریاب به نام «بهینه‌سازیِ نرخِ تبدیل» می‌پردازیم. بهینه‌سازیِ نرخِ تبدیل روشی برای افزایش فروش و تبدیل شماست، بدون هزینه‌کردنِ منابعی بیشتر از آنچه در اختیار دارید. گرچه مبحث پیچیده‌ای است، ولی آن را به بخش‌های ساده‌ای تقسیم می‌کنیم. برخی از این مباحث عبارت‌اند از اصول ترغیب سیالدینی، پنج جهت‌گیری‌ شناختی که برای افزایش تبدیلات خود به درک آن‌ها نیاز دارید و اهمیت آزمون A/B مؤلفه‌های انفرادیِ صفحه وب پیش از آنکه تغییری در آن ایجاد کنید. بهینه‌سازی نرخِ تبدیل دانشی است که نباید مبهم بماند.

فصل سه، بر روان‌شناسی طراحیِ وب تمرکز دارد. طراحی وب مسائل گوناگونی را دربرمی‌گیرد ازجمله طراحی صفحه، رنگ‌ها و فونت‌های استفاده‌شده، نحوه گشت‌وگذار کاربران در سایت و تصاویر و محتوای ارسال‌‌شده توسط شما. طراحی وب‌ سلسله‌مراتبی دارد؛ شاید دانستن این مطلب که جنبه‌های زیبایی‌شناختی وب‌سایت از کم‌اهمیت‌ترین مسائل در طراحی وب است، شما را دچار شگفتی کند. درباره مطالبی از قبیل کارکردداشتگی صحبت می‌کنیم که پیش از توجه به ایجاد ظاهری خوب در وبتان باید روی آن‌ها تمرکز داشته باشید؛ همچنین درباره روان‌شناسی رنگ‌ها و فونت‌ها صحبت می‌کنیم، این موضوع که چگونه انتخاب‌های به‌ظاهر جزئی در طراحی وب‌سایت می‌تواند به‌طور چشم‌گیری بر شیوه شناخت مشتریان از شما اثر بگذارد.

در فصلِ چهار، به مبحث بسیار مهم نوشته ترغیب‌کننده می‌پردازیم. احتمالاً به یاد دارید در مدرسه ناچار بودید مطالب ترغیب‌کننده بنویسید و برای آن‌ها دلایل خوبی داشته باشید. توانایی نوشتن مطالب ترغیب‌کننده آمیزه‌ای از هنر و دانش است و به‌ویژه به بازاریابی دیجیتال ارتباط دارد. درباره مؤلفه‌های یک سرتیتر عالی و شیوه نوشتن ایمیل‌هایی جذاب برای متوقف‌کردن مشتریان و تبدیل آن‌ها به خریداران واقعی صحبت می‌کنیم. نوشته مؤثر و ترغیب‌کننده به معنی متنی ادبی نیست، بلکه به برانگیختن احساسات و نمایاندن راه‌حل‌های نویدبخش ارتباط دارد. به شما چند مبحث از اصول روان‌شناسی نشان می‌دهم تا آن‌ها را در نوشتن سر‌تیترها، ایمیل‌ها، محتوای وب و فعالیت‌هایتان به کار ببرید.

فصلِ پنج، درباره روان‌شناسی تبلیغاتِ پولی است؛ مسائل بیان‌شده در فصل‌های قبل را نیز جمع‌بندی می‌کنیم. تبلیغاتِ پولی بخش‌ ضروری پویش بازاریابیِ دیجیتال یا نورومارکتینگ به شمار می‌رود و بخش‌های بسیاری را دربرمی‌گیرد. صحبتمان را با روان‌شناسیِ جستجو آغاز می‌کنیم؛ افراد چگونه درباره نوشتن یک واژه یا عبارت در کادر جستجوی گوگِل تصمیم‌ می‌گیرند و هنگام مشاهده نتایج، انتظار دارند چه‌چیزی را بیابند؟. توضیح می‌دهم که چرا باید به یک کلمه کلیدی به‌عنوان پرسش نگاه کنید و انواع مختلف آن را بشناسید. سپس روش استفاده مؤثر از گوگل اَدوُردز را آموزش می‌دهم.

در ادامه، درباره یکی از کارآمدترین نوع‌ تبلیغاتِ دیجیتال، یعنی بازاریابیِ مجدد صحبت می‌کنم؛ زمان و نحوه کاربرد  آن و اینکه از کدام عوامل روان‌شناختی برای برگرداندن مشتریان به وب‌سایتمان استفاده کنیم. درنهایت، درباره تبلیغات در رسانه‌های اجتماعی صحبت می‌کنیم و این مطلب که چگونه با استفاده از داده‌های متنوعِ موجود در فِیس‌بوک به‌راحتی برای مشتریانِ خاص تبلیغ کنیم.

فصلِ شش، به‌طورکلی درباره رسانه‌های اجتماعی است و بسیاری از مباحث این کتاب را دربردارد. روان‌شناسی درباره خویشتن است. مشتریان، علاقه‌مند به شنیدن درباره شما یا محصولتان نیستند بلکه مشتاق‌اند بدانند محصولِ شما برای آن‌ها چه‌کاری انجام می‌دهد و چه سودی می‌رساند.

رسانه‌های اجتماعی نمادِ فعالیتِ‌ وبِ خودمحور می‌باشند. عمده مطالبی که کاربران فِیس‌بوک و توییتر ارسال می‌کنند به تجربیات و احساسات شخصی آن‌ها مربوط است. این رسانه‌ها میدان فروش تهاجمی نیستد، بلکه جایی برای بازاریابی روان‌شناسانه می‌باشند؛ البته کاملاً محتاطانه. درباره دلایل استفاده از رسانه‌های اجتماعی و نوع محتوایی که باید ارسال شود، صحبت می‌کنیم. همچنین نکات ویژه‌ای در ارتباط با ساخت وفاداری برند و حس مشترک ارائه می‌دهیم مانند این مبحث که چگونه می‌توان به شخصیتِ برندِ شما اعتماد کرد.

روان‌شناسی بازاریابی دیجیتال مبحثی مبهم و پیچیده در حوزه نورومارکتینگ به‌نظر می‌رسد؛ اطلاعات موجود در این کتاب به‌منظور تسهیل درک شما گِردآوری شده‌اند. این کتاب، شما را مستقیم از میان موضوعات عبور داده و اطلاعات عملی و نکاتی را درباره روش به‌کارگیری اصول روان‌شناسی در پویش بازاریابی متعلق به خودتان ارائه می‌دهد.

در آغاز مسئله‌ای را به خاطر بسپارید. پویش بازاریابی‌تان، در هر مقطع، می‌بایست بر مشتریانتان تمرکز داشته باشد؛ آن‌ها چه کسانی هستند؟؛ چه می‌خواهند؟؛ به چه‌ چیزهایی واکنش نشان می‌دهند؟؛ ترس‌ها و گرایش‌ها آن‌ها چیست؟

چنانچه به هنگام خواندن کتاب این پرسش‌ها را در ذهن داشته باشید، برای درک و به‌کارگیری مفاهیم ارائه‌شده، به‌منظور افزایش ارتباط خود با مشتریان، به شکل شایسته‌ای آماده هستید.

همچنین می توانید با مراجعه به لینک زیر دو فصل از کتاب دیجیتال نورومارکتینگ را دانلود نمایید:

https://mohajer.tv/dnm.pdf