بیلبورد تبلیغاتی شما چگونه بیشترین شانس دیده شدن را پیدا می کند؟

بیلبورد تبلیغاتی

بیلبورد تبلیغاتی

حتما برای شما هم پیش آمده که یک بیلبورد تبلیغاتی در اتوبان حسابی توجهتان را جلب کند؛ عاشقش شوید یا حتی حس نفرت خاصی به آن پیدا کنید. تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که یک بیلبورد تبلیغاتی چه ویژگی‌ای داشته که اینطور شما را مات و مبهوت کرده است؟ اگر قرار است برای محصول خود تبلیغی بنویسید یا حتی به نوشتن محتوای تبلیغاتی علاقه‌مند هستید این مطلب برای شماست. امروز قرار است برایتان ۱۰ راهکار معرفی کنیم که به شما اطمینان می‌دهند، بیلبورد تبلیغاتی شما بیشترین شانس دیده‌شدن را دارد و از آن مهم‌تر در یاد می‌ماند.

۱. شش کلمه یا کمتر ایده‌آل است

فرض کنید شما هنگام خواندن بیلبورد تبلیغاتی در حال حرکت هستید، دراین‌صورت زمان زیادی برای نگاه‌کردن به بیلبورد ندارید. شش ثانیه متوسط زمانی است که برای خواندن یک بیلبورد تبلیغاتی صرف می‌شود. در نتیجه حدود شش کلمه، تمام چیزی است که شما برای رساندن پیام‌تان باید از آن استفاده کنید. شما می‌توانید این تعداد را باتوجه به طول کلمات و سادگی آنها کمی افزایش دهید اما قانونی که در اینجا وجود دارد این است که هر چه کمتر، بهتر. تیترهایی که به‌صورت پاراگراف‌های کوچک نوشته می‌شوند، خوانده نمی‌‌شوند و معنای این حرف این است که اگر برند، محصول یا سرویس پیچیده‌ای ارائه می‌دهید، نباید از بیلبورد‌های تبلیغاتی استفاده کنید.

۲. سعی کنید دیده شوید اما باعث اختلال نشوید

بیشتر وقت‌ها هدف بیلبوردهای تبلیغاتی راننده‌ها، موتورسوارها، دوچرخه‌سوارها یا عابران پیاده است (به این دلیل است که شما تنها چند ثانیه زمان دارید که پیام‌تان را برسانید). این موضوع دغدغه‌ی جالبی برای تبلیغ‌کننده‌ها ایجاد می‌کند؛ شما می‌خواهید دیده شوید اما نمی‌خواهید مسئولیت یک تصادف بزرگ یا کوچک بر گردن شما بیفتد. برخی از تابلو‌های تبلیغاتی به‌خاطر جلب توجه بیش‌ازحد و ایجاد اختلال در راننده به‌عنوان عامل تصادف مجرم شناخته شده‌اند. درنتیجه اگرچه دیده‌شدن اهمیت بسیار زیادی دارد، اما نباید به گونه‌ای باشد که باعث اختلال شود.

۳. بیلبورد جای مناسبی برای پاسخ مستقیم نیست

بیلبوردهای تبلیغاتی افتضاحی وجود دارند که با شماره تلفن‌های مختلف و آدرس‌های اینترنتی پر شده‌اند. با اطمینان می‌توان گفت ۹۹٫۹ درصد از افرادی که این بیلبوردها را می‌خوانند تماس نخواهند گرفت و به صفحه‌های اینترنتی مراجعه نخواهند کرد. بیلبوردهای تبلیغاتی رسانه‌های تبلیغاتی درجه‌ی دوم هستند، به این معنی که برای ساختن برند و حمایت از کمپین‌های تبلیغاتی مناسب هستند و نمی‌توانند تحولات خیلی بزرگ ایجاد کنند. اگر می‌خواهید تأثیر بیشتری روی جامعه‌ی هدف‌تان بگذارید، از تبلیغات چاپی، تبلیغات در تلویزیون، رادیو، آگهی، سایت‌های اینترنتی و تبلیغات ایمیلی مستقیم استفاده کنید. بیلبوردهای تبلیغاتی تنها برای رساندن پیام‌های کوتاه مناسب هستند. باوجود این اگر آدرس پایگاه اینترنتی یا شماره‌ی تلفن شما در تیتر قرار دارد و دلیل قانع‌کننده‌ای برای آن وجود دارد، می‌توان برای این قانون استثنا قائل شد.

تبلیغات | بیلبورد تبلیغاتی

 

۴. باهوش باشید اما زیادی زرنگ نباشید

یک بیلبورد تبلیغاتی اگر جذاب نباشد، مورد توجه قرار نمی‌گیرد. بیلبوردی که هوشمندانه طراحی شده باشد، توجه‌ها را به خود جلب می‌کند و تأثیر پایداری روی افراد می‌گذارد. در انتخاب این روش باید مراقب بود. اگر تابلویی زیادی پیچیده طراحی شود، بسیاری از افراد نمی‌توانند پیام آن‌ را درک کنند و متوجه آن نمی‌شوند.

به‌عنوان یک قانون هدف شما این نیست که مردم پس از دیدن بیلبوردتان از خود بپرسند چه اتفاقی قرار است بیفتد. استعاره‌های بصری پیچیده در اینجا چندان مناسب نیستند. کارشناسان می‌‌گویند اگر تبلیغات مانند معمایی باشد که باید آن را حل کرد، زمانی‌که بیننده متوجه پیام بیلبورد می‌شود، احساس می‌کند کاری انجام داده است. اما بیلبوردهای تبلیغاتی باید خیلی ساده‌تر از این باشند. باهوش و بامزه باشید، اما به بیننده‌ها معمایی ندهید که حتی انیشتین هم برای حل آن به‌دردسر می‌افتد. شما مشغول تبلیغات هستید، نه اینکه بخواهید میزان هوش‌تان را به‌رخ دیگران بکشید.

۵. هرچه تعداد بیلبورد‌ها بیشتر باشد بهتر است

اجاره‌ی بیلبورد تبلیغاتی ارزان نیستند، اما اگر فقط یک بیلبورد داشته باشید نمی‌توانید تأثیر چندانی بگذارید. بیلبورد‌ها ابزارهای مهمی برای تبلیغات هستند، اما به حمایت نیاز دارند. بنابراین شما به تعداد زیادی از آنها نیاز دارید؛ به‌طوری‌که تا جای ممکن چشم‌ها را متوجه خود کنند. هر بیلبورد تبلیغاتی شاخصی دارد که به آن ناخالص هدف‌زنی (GPR) گفته می‌شود و براساس عواملی مانند ترافیک، قابل‌ مشاهده‌ بودن، موقعیت، اندازه و چیزهایی از این دست، تعیین می‌شود.

این شاخص به شما عددی بین ۱ تا ۱۰۰ می‌دهد. اگر این عدد ۵۰ باشد، معنی آن این است که در هر روز حداقل ۵۰ درصد افرادی که در منطقه تردد می‌کنند، یکی از بیلبورد‌های شما را خواهند دید. اگر شما تنها یک تابلو داشته باشید، میزان اثرگذاری شما در مقایسه با زمانی که ۴ یا ۵ تابلو دارید، به‌شدت کاهش پیدا می‌کند. شما همیشه می‌خواهید به شاخص ۱۰۰ دست پیدا کنید، اما چنین چیزی اصلا ارزان نخواهد بود. برای اینکه در یک ماه ۵۰ بار دیده شوید، باید ده‌ها یا صدها دلار هزینه کنید. در مناطقی مانند نیویورک این قیمت به‌شدت افزایش پیدا می‌کند.

۶. پیام‌تان را ننویسید، آن‌ را نشان دهید

ایده‌های خلاقانه‌ برای تبلیغات روی بیلبورد پیاده کنید. یک بیلبورد ساده استاندارد است، اما چندان تأثیر‌گذار نیست. بیلبورد شما می‌تواند سه بعدی باشد، بخش‌های متحرک داشته باشد و حتی در آنها از انیمیشن استفاده کنید. هیچ دلیلی وجود ندارد که شما یک تابلوی بزرگ با یک نقاشی ساده داشته باشید. شما این فرصت را دارید چیزی خلق کنید که توجه‌ها را به سوی خود جلب کند و در خاطر بماند. در نتیجه شما می‌توانید تأثیر بیشتری بگذارید. مثالی ساده از چنین بیلبوردهایی، تبلیغی برای رعایت قوانین رانندگی است که بسیار موردتوجه قرار گرفت. قیمت تابلوهای سه بعدی کمی بیشتر از تابلوهای معمولی است، اما تأثیرگذاری‌اش هزاران بار بیشتر از تابلوهای ساده است.

۷. از هرگونه تکرار پرهیز کنید

شما فضای خوبی در اختیار دارید که می‌توانید برای تبلیغات از آن استفاده کنید. هزینه‌ی نصب و اجاره‌ی بیلبورد بسیار زیاد است و باید از هر اینچ آن به‌شکلی هوشمندانه استفاده کنید. اگر از تیتری استفاده می‌کنید که تصویر شما را توضیح می‌دهد، درواقع کلمات‌تان را هدر داده‌اید. اگر تصویر شما گویا نیست یا ارتباطی با محصول‌تان ندارد، دراین‌صورت فرصت‌تان را تلف کرده‌اید.

۸. بیلبورد باید ساده باشد

بیلبوردها خیلی سریع خوانده می‌شوند. در بیشتر موارد شما زمانی‌که در حال رانندگی با سرعت ۸۵ کیلومتر بر ساعت هستید، این بیلبوردها را می‌بینید، درنتیجه باید پیام را به‌شکلی مستقیم و مؤثر انتقال داد. بیلبورد جای مناسبی برای طراحان نیست که بخواهند طرح‌بندی‌های پیچیده را امتحان کنند. بیلبورد باید واضح و توی چشم باشد و هرچه ساده‌تر باشد قدرت انتقال آن بیشتر خواهد بود.

۹. به اندازه‌ی لوگو توجه کنید

یکی از مهم‌ترین چیزهایی که باعث عکس‌العمل مشتری‌ها می‌شود، بزرگ‌ترکردن لوگو است. دلیل این موضوع واضح است. تولیدکننده‌ها هزینه‌ی زیادی برای تبلیغات پرداخت می‌کنند و انتظار دارند زمانی‌که مصرف‌کننده‌های در خیابان تردد می‌کنند، برند‌شان در ذهن مصرف‌کننده تثبیت شود. اما این کار باید به‌شکلی متوازن انجام شود و اگر لوگو بیش‌ازحد بزرگ باشد باعث اخلال در انتقال پیام می‌شود و اگر بیش‌ازحد کوچک باشد، هیچ‌کس نمی‌تواند با آن ارتباط برقرار کند.

۱۰. آزمون طول دست را انجام دهید

بسیار خب؛ شما از همه‌ی قوانین بالا پیروی کردید و بیلبورد فوق‌العاده‌ی خودتان را طراحی کردید که تمیز، مختصر، دارای تضاد رنگ خوب و جذاب است و به‌خوبی می‌تواند توجه مشتری‌ها را جلب کند، اما آیا بیلبورد شما به‌خوبی دیده، خوانده و درک می‌شود؟ در اینجا آزمونی سریع وجود دارد که به شما اطمینان می‌دهد، مشغول اتلاف پول و زمان دیگران نیستید. بیلبوردتان را در اندازه‌ی یک کارت ویزیت پرینت بگیرید. سپس آن را در فاصله‌ی طول یک دست از خودتان نگه دارید. آیا همه‌ی چیزهایی که پیش از این روی صفحه‌ی نمایشگر کامپیوترتان می‌دیدید، دیده می‌شود؟‌ اگر نه، آن موارد را اصلاح کنید. به‌یاد داشته باشید که فقط ۵ تا ۱۰ ثانیه برای انتقال پیام‌تان وقت دارید.