داستان کارآفرینان برتر از نگاه نشریه فوربز

داستان کارآفرینان برتر از نگاه نشریه فوربز

خبرنگاران فوربز و شبکه گسترده همکاران خبره ما در دهه ۲۰۱۰ بیش از ۵۰۰،۰۰۰ داستان تولید کردند که در مقیاس وسیع الهام‌بخش و اطلاع‌رسانی بودند، طوری که ما این دهه را به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و قابل‌اعتمادترین منابع خبری جهان بجا گذاشته ایم. در میان تمام روزنامه‌نگارها، چند صد قطعه خبری به طور قانونی بازارها را به حرکت در آورده و بر چرخه‌های خبری تسلط داشتند. در این میان، ده دوازده نفر خیلی برجسته شدند. با ما همراه باشید با داستان کارآفرینان برتر از نگاه نشریه فوربز را به طور خلاصه برای شما بیان کنیم.

داستان کارآفرینان برتر از نگاه نشریه فوربز

 

انتخاب بهترین داستان آسان نبود. حدود پنجاه داستان در لیست کوتاه وجود داشت. در حالیکه من تقریباً با همه آن‌ها آشنا هستم، برای تعادل، بازخورد و چشم‌انداز با چندین همکار مشورت کردم. در پایان، هر داستان دو ویژگی را به اشتراک می‌گذارد: تاثیر (‏چندین تغییر ایجاد شده و برنده جوایز شدند، و میانگین آن‌ها ۸۵۰۰۰۰ خواننده آنلاین بود)‏ و داستان‌سرایی فراگیر ایجاد یک نقشه راه آینده برای مورخان دهه ۲۰۱۰

​​​​​​جهان با جولیان آسانژ دیدار می‌کند

​​​​​​​​نویسنده: اندی گرینبرگ | نوامبر ۲۰۱۰

تا زمانی که گرینبرگ او را مجبور کرد برای نوشتن یک داستان روی جلد فوربس بنشیند، جولیان آسانژ خیلی جا نیفتاده بود. او بیشتر دهه خود را به عنوان یک فرد تحت تعقیب سپری می کرد و در سفارت اکوادور در لندن محبوس بود. نیروهایی که وی با ویکی لیکس به راه انداخت نوعی از هم گسیختگی و بی ثباتی را به وجود آورد که نسل های قبلی آنارشیست ها فقط آرزوی آن را داشتند. ماموریت انجام شد.

​​​​​​​​تا زمانی که گرینبرگ در سال ۲۰۱۰ او را برای یک داستان جلد فوربس استخدام کرد، جولیان آسانژ در جریان اصلی نبود. او بیشتر دهه یک مرد تحت تعقیب را در سفارت اکوادور در لندن می گذراند. نیروهایی که وی با ویکی لیکس به راه انداخت نوعی از هم گسیختگی و بی ثباتی را به وجود آورد که نسل های قبلی آنارشیست ها فقط آرزوی آن را داشتند. ماموریت او به انجام رسید.

کاریکاتور زنده می شود
توسط استیون برتونی | سپتامبر ۲۰۱۱

​​​​​​​​اولین باری که شان پارکررا دیدم، از من تشکر کرد. چرا؟ چهره برتونی دور از عشق است. اما قبل از آن، جهان او را تنها همانطور که توسط جاستین تیمبرلیک در شبکه اجتماعی نشان داده شد می‌شناخت، تصویری که حتی مارک زاکربرگ نیز به بی‌عدالتی واقعی نسبت به پارکر اعتراف کرد. این اولین داستانی است که پس از بازگشت به فوربز ویرایش و ثابت کردم که نمونه اولیه ده‌ها پروفایل قطعی از مبتکران بزرگ دهه است ‏که شایستگی کتاب شدن را دارد.

سیندرلا از سیلیکون­ ولی

​​​​​​​​نویسنده: ویکتوریا بارت | مارس ۲۰۱۲

​​​​​​​​بارت، در میان تمامی سرشناسان سیلیکون­ ولی، یک مهاجر ایرانی را یافت که با فروش فرش به فروشگاه‌های فن‌آوری و سرمایه گذاری پنجاه میلیون‌دلاری دنیای بازی فن‌آوری شد. اگر کسی این را به عنوان یک طرح برای سیلیکون­ ولی پیشنهاد کرده باشد، بیش از حد مسخره و بعید است.

مشکل شرکت روسی هس اویل

​​​​​​​​نویسنده: ریچارد بهار | ژوئن ۲۰۱۲

​​​​​​​​ارائه داستان درباره یک شرکت نفتی آمریکایی و شرکایش در میان مردم روسیه و در حال تاخت و تاز کار بسیار دشواری است و همچنین که شخصیت اصلی را پای تلفن داشته باشیم. آلکسی وایمن، با نام مستعار موب به معنای مرد عینکی.

بهار یک خبرنگار بزرگ است و این داستان، فینالیست جایزه لوب (‏پولیتزر روزنامه‌نگاری تجاری)‏، تفاوتی ایجاد کرد: در روز انتشار داستان، وایمن اخراج شد و هس در کم‌تر از یک سال تجارت روسی خود را به طور کامل به فروش رساند.

پرونده عجیب شاهزاده الولید

​​​​​​​​نوشته کری ای. دولان

​​​​​​​​دولان، که رهبری تیم ثروت ما را بر عهده دارد، متوجه الگوی عجیبی شد: قیمت سهام شرکت‌های سلطنتی شاهزاده الولید همیشه درست قبل از محاسبه سالانه میلیاردرهای فوربز، ناگهان افزایش می‌یابد. دولان با اثبات اینکه این امر تصادفی نیست و این خودشیفتگی نیرا حل کرده، جایزه بهترین گزارش تجاری بین‌المللی را در یک مجله به دست آورد.

چگونه یک کشور را غارت کنیم
توسط کری A. دولان و رافائل مارکز د مورایس | اگوست ۲۰۱۳

​​​​​​​​وقتی فوربز، ایزابل دوس سانتوس، دختر رئیس‌جمهور طولانی‌مدت آنگولایی، را به عنوان اولین زن میلیاردر آفریقا تایید کرد، سرزمین مادری او آن را به عنوان یک غرور تلقی و اخباری تحت عنوان غرور ملی منتشر کرد. در واقع، دوس سانتوس طرحی را برای چگونگی غارت یک کشور ارائه می‌دهد، که دولان و خبرنگار محلی، مارکس دو مورای که هنگام تلاش برای پرده برداشتن از حقیقت درباره آنگولا زندانی شده‌اند را با جزئیات دقیق نشان می‌دهند این داستان برنده جایزه جرالد لوئب برای گزارش های خارجی شد.

دزد دریایی رابرتز

​​​​​​​​نویسنده: اندی گرینبرگ | آگوست ۲۰۱۳

​​​​​​​​بیت کوین، دارک وب و فروش دارو: در اواسط این دهه، ایجاد یک مبادله پیچیده خرید و فروش مواد مخدر، که توسط فردی که هیچ‌کس او را نمی‌شناخت (‏از نظر هویت واقعی)‏ و در عین حال برای همه شناخته شده‌بود یعنی درید پیرات رابرت. گرینبرگ مغز متفکر جاده ابریشم (دو ماه بعد با نام راس اولبریخت شناخته شد و اکنون با یک حبس ابد روبرو شده است) مجبور شد داستان خود را به اشتراک بگذارد، در همان زمان قدرت در حال ظهور وب ناشناس را نشان دهد.

سلطان شماره یک سرگرمی ها

​​​​​​​​نویسنده: استیون برتونی و کالب ملبی | سپتامبر ۲۰۱۳

​​​​​​​​این فوری‌ترین داستانی نیست که این دهه راجع به آن صحبت کردیم. اما این استوارت قطعاً سرگرم‌کننده‌ترین و یکی از گویاترین داستان‌های ما است، یک داستان هشدار دهنده از اینکه وقتی کسی به پول نامحدود می‌رسد چه اتفاقی می‌افتد و جهت گیری اخلاقی کوچکی خواهد داشت. این حزبی است که به یک قطار شکسته تبدیل می‌شود: تفنگ، فیلم های جنسی و یک نشان از نام دونالد ترامپ.

اینکه یک دختر ۲۳ ساله یک پیشنهاد سه میلیارد دلاری را رد می‌کند، داستان بسیار خوبی برای دهه ۲۰۱۰ است. حتی بهتر از آن، ایوان اسپیگل از اسنپ چت ثابت کرده که یک شرکت عمومی به ارزش ۲۱.۸ میلیارد دلار است. این بخش دهه ای را به توصیف می کشد که توسط کارآفرینان جوان اداره می‌شود، اما مسائل بلوغ همچنان وجود دارند. بعد از اینکه این داستان منتشر شد، اسپیگل به توییتر رفت تا جزئیات کامل را انکار و ایمیل های رد و بدل شده را به اشتراک بگذارد که به نظر می‌رسید از او پشتیبانی می‌کند.

تجسم رویای آمریکایی

نویسنده: پارمی اولسون | فوریه ۲۰۱۴

​​​​​​​​بعد از اینکه جان کوم، یک مهاجر اوکراینی که به همراه مادرش به آمریکا آمد، با فروش واتس آپ به قیمت نوزده میلیارد دلار به فیس بوک موافقت کرد، قرارداد را به روی در اتاق امضا کرد. کوم تقریباً هرگز علنی صحبت نمی کند. اولسون هجده ماه وقت صرف کرد تا داستان خود را با خوانندگان ما در میان بگذارد. مسلماً این بزرگترین حماسه ثروتمندان تاریخ آمریکا است که در عرض چند ساعت از زمان معامله با رنگ و شور و شوق گفته می شود.

فانتزی حماسی و سی ساله دونالد ترامپ

​​​​​​​​نوشته راندال لین | سپتامبر ۲۰۱۵

​​​​​​​​در حالی که بقیه جهان چهار سال را صرف یادگیری در مورد رابطه ضعیف دونالد ترامپ با حقیقت کرده‌اند، فوربز این موضوع را چندین دهه تجربه کرده‌است. رئیس‌جمهور چند دهه است که بیش از هر سرمایه‌دار آمریکایی نسبت به جایگاه خود در فوربز ۴۰۰ وسواس دارد. وقتی در سال ۲۰۱۵، برای اجرای تاریخی و عجیب خود در کاخ سفید آماده می‌شد‏، به من اجازه داد تا یک تاریخ ناگفته از اغراق، زیبایی و دروغ‌های زیادی را به اشتراک بگذارم.

جنگ پیتر تیل با گاکر

​​​​​​​​نویسنده: مت دورس و رایان مک در ژوئن ۲۰۱

چه کسی پشت این پول مرموز بود که به مبارزه قانونی کشتی گیر هاک هوگان علیه سایت شایعه پراکن که خیلی زود از بین رفت، کمک مالی می‌کرد، و چرا؟ (‏مک)‏و (‏دورم)‏یکی از بزرگ‌ترین امتیازات تجاری این دهه را به دست آوردند.

حلقه افیون جان کاپور

​​​​​​​​نویسنده: متیو هرپر و میچالا تینرا (‏اکتبر ۲۰۱۶)

​​​​​​​​جان کاپور ثروت ۲٫۱ میلیارد دلاری از داروی مخدر فنتانیل ساخت که توسط بازار و برخی پزشکان به عنوان یک داروی شگفت آور مورد ستایش قرار گرفت. این پیش از آن بود که هرپر و تیندرا درمورد چگونگی اعمال محدودیت های قانونی و اخلاقی کاپور برای وارد کردن دارو به سیستم افرادی که به آن نیازی ندارند، اعمال کنند. سه سال بعد، او به اخاذی متهم شد.

اتاق جنگ مخفی جارد کوشنر

​​​​​​​نویسنده: استیون برتونی | نوامبر ۲۰۱۶

​​​​​​​​بعد از اینکه دونالد ترامپ جهان را در روز انتخابات شوکه کرد، طی چند روز آینده، جارد کوشنر با فوربز به گفتگو نشست و برای اولین بار درباره نقش خود در کارزار انتخاباتی ترامپ بحث و گفتگو کرد، و عملیات مخفی اطلاعاتی را که با برد پارسکال اجرا شد نشان داد که این تفاوت سازنده است. این داستانی است که طی چهار سال گذشته به طور مداوم مورد استناد قرار گرفته است – پروفایل کمبریج آنالایتیکا، فیس بوک و تلاش روسیه برای تأثیرگذاری در انتخابات همه با افشاگری های کوشنر در مورد اتاق جنگ او آغاز شد.

خیریه غیر خیریه اریک ترامپ

​​​​​​​​نویسنده: دن الکساندر | ژوئن ۲۰۱۷

​​​​​​​​در شاهکار گزارش، الکساندر به طور سیستماتیک نشان می‌دهد که چگونه اریک ترامپ، در مسیر پدرش، رئیس‌جمهور آینده، پولی را که قرار بود برای کمک به کودکان سرطانی اهدا کند را به سازمان ترامپ منتقل کرد. به دنبال این ماجرا، دادستان کل نیویورک تحقیقات را اعلام کرد و گزارش الکساندر برنده جایزه Deadline Club برای بهترین ویژگی تجاری شد.

 (‏ویلبر راس)‏ شبکه دروغ

نویسنده: دن الکساندر | نوامبر ۲۰۱۷

​​​​​​​​وزیر بازرگانی ویلبر راس نسبت به همه وزیران کابینه در دولت ترامپ بیش از گذشته سبقت گرفته است علیرغم (یا شاید به این دلیل؟) فوربز او را در یک دروغ صریح گرفتار کرد. داستانهای پیگیری او نیز الگوی نگران کننده ای از فریب، تضاد منافع و سرقت ادعایی را نشان داد.

کایلی جنر یک میلیاردر

نویسنده: ناتالی روبه | ژوئیه ۲۰۱۸

​​​​​​​​بعد از اینکه این داستان منتشر شد، تمام دنیا یک هفته مشغول بحث درباره خودساختگی بودند. ما حتی توسط سایت دیکشنری.کام مورد بررسی قرار گرفتیم. به همین سادگی حرکات کارداشیان بزرگ‌تر و تمسخر او، مسیر کایلی برای تبدیل شدن به جوان‌ترین میلیاردر خودساخته باز شد. (‏همان طور که هشت ماه بعد تایید شد)‏

این داستان به خوبی نشان می‌دهد که چگونه می توان از شهرت و طرفداران برای درآمدزایی استفاده کرد.

رابطه جنسی، مواد مخدر و زن ستیزی در دفتر مرکزی اپلیکیشن بامبل

​​​​​​​​نویسنده: آنجل اوئونگ | جولای ۲۰۱۹

​​​​​​​​بامبل با توانمندسازی زنان بعنوان اولین قدم و ایجاد محیطی امن، شیوه زندگی و همسریابی را تغییر داده‌است. این که اوئی یونگ از الگوی اجتناب مالیاتی و زن ستیزی در دفتر مرکزی شرکت بامبل پرده برداشت که توسط آندره آندریف میلیاردر روسی که مالک عمده شرکت اداره می شود و این موضوع بشدت مضحک بود. یک داستان درجه یک و فوری در بحبوحه جنبش #MeToo Movement و مانند همه داستان‌های خوب، نتایج زیر را به عمل آمد: چهار ماه پس از داستان اوئی یونگ، آندریوف سهام خود را در بامبل را به بلکستون فروخت. ​

و برخی از افتخارات دیگر

​​​​​​​​حماسه باور نکردنی آمریکایی سارا بلاکلی و شهید خان، اولین شیرجه عمیق کوین سیستروم در اینستاگرام، برنامه اسپاتیفای متعلق به دانیل ایک، برنامه اکولوس متعلق به پالمر لاکی، برنامه ماین­کرفت متعلق به مارکوس پرسون، مسائل فرهنگی در پاپاجان، افزایش درجه هنری لیبرال در تکنولوژی، سقوط اوبری مک کلدون، ظهور اقتصاد اشتراکی از طریق ایربی.ان. بی و ظهور داده‌های بزرگ از طریق پالانتر.

و بسیاری موارد که در دهه ۲۰۲۰ توسط فوربز روایت شد مرا هیجان‌زده می کند.