تبلیغات تلگرامی | اصول تبلیغات کانال های تلگرامی

تبلیغات تلگرامی

تبلیغات تلگرامی

 

حتما تابه‌حال از موج عظیم تبلیغات در شبکه‌های اجتماعی در سراسر دنیا باخبر شده‌اید، اما شاید تعداد زیادی از این شبکه‌های اجتماعی در ایران کاربردی نداشته باشند. در حال حاضر در ایران شبکه‌هایی ازجمله تلگرام، ‌اینستاگرام و لینکدین روزبه‌روز رشد بیشتری را تجربه‌ می‌کنند و درنتیجه تبلیغات نیز بر این شبکه‌ها متمرکز شده است. در این بین تلگرام به‌دلیل تعداد بالای کاربرانش، به یکی از بهترین فرصت‌های تبلیغاتی در ایران تبدیل شده است و امکان برقراری ارتباط با تعداد زیادی از مشتریان هدف را با هزینه‌ی کمتر فراهم کرده است. با ما همراه باشید، می‌خواهیم شما را با انواع تبلیغات تلگرامی و نکات مهمی که در هنگام انتخاب کانال‌های تلگرامی باید مورد توجه قرار بدهید، آشنا کنیم.

اگر تاکنون کسب‌وکارتان را وارد دنیای آنلاین نکرده‌اید، به‌راحتی می‌‌توانید با ایجاد یک صفحه‌ی اینستاگرام یا ساخت کانال تلگرام، محصولات و خدمات خود را به‌همراه محتواهای جذاب، عکس‌های مرتبط و پیشنهادهای ویژه در اختیار عموم قرار بدهید. به‌هرحال برای بیشتر دیده‌شدن کانال‌تان و جذب مشتریان احتمالی به تبلیغات نیاز دارید.

در نگاه اول شاید تبلیغات در تلگرام ساده به‌نظر برسد اما در واقعیت چنین نیست. در واقع اگر به یک‌سری از نکات توجه نکنید تمام بودجه‌ی تبلیغاتی‌تان به‌راحتی از دست می‌رود و تبلیغات شما بی‌نتیجه می‌ماند!

۱. تبلیغات در کانال‌های پرطرفدار تلگرام

تبلیغات در کانال‌های بزرگ تلگرام نیازمند بررسی‌‌های گسترده و دقیق است. کانال‌هایی که تعداد اعضای آنها بیشتر است لزوما برای تبلیغات شما مناسب نیستند. برای بررسی موارد زیر، چند روز در این کانال‌ها عضو شوید تا از نگاه یک کاربر آنها را بررسی کنید.

به دنبال چه نوع کانال‌هایی و با چه موضوعاتی بگردیم؟

اطمینان پیدا کنید که بخشی زیادی از مشتریان بالقوه‌ی شما در این کانال‌ها عضو هستند. اگر تبلیغات شما محدود به یک موضوع خاص نیست و طیف وسیع‌تری از کاربران را در بر می‌گیرد، تبلیغات‌تان را در انواع کانال‌ها با زمینه‌های محتوایی مختلف قرار بدهید.

به‌عنوان مثال اگر شما یک نرم‌افزار مدیریت ارتباط با مشتری را تبلیغ می‌کنید باید در کانال‌های تخصصی مدیریت ارتباط با مشتری، بازاریابی و فروش تبلیغات خود را انجام بدهید اما اگر می‌خواهید یک اپلیکیشن سفارش آنلاین غذا را تبلیغ کنید باید در انواع کانال‌های سرگرمی، تکنولوژی، سبک زندگی، آموزشی و … این تبلیغات تلگرامی را انجام بدهید. اگر بودجه‌تان محدود است بهتر است تبلیغات‌تان را در دو کانال با موضوع مشابه انجام ندهید.

چگونه بهترین کانال‌های تلگرامیِ مرتبط با هر موضوع را شناسایی کنیم؟

بعد از اینکه موضوعات مرتبط را مشخص کردید باید به‌دنبال بهترین و مناسب‌ترین کانال‌ها برای تبلیغات در تلگرام باشید. در انتخاب کانال بسیار دقت کنید. به‌عنوان مثال کانال‌های سرگرمی زیادی با تعداد بالای اعضا وجود دارند که زمین تا آسمان با هم تفاوت دارند. برخی از آنها هر روز از هر دری و به تعداد بسیار زیاد، پست‌های تلگرامی منتشر می‌کنند ولی برخی از آنها به‌دلیل کیفیت بالاتر کاربران ارزشمندترند؛ این کانال‌ها کمتر پست می‌گذارند اما کیفیت پست‌ها بیشتر است و با دقت بیشتری توسط کاربران خوانده می‌شوند. باید بررسی کنید کانال موردنظر در روز چند پُست تلگرامی منتشر می‌کند. اگر تعداد پست‌های آن کانال زیاد باشند احتمال دیده‌شدن تبلیغ‌تان کمتر می‌شود.

پیدا کردن کانال‌های مرتبط به‌خودی‌خود فرایند سختی است اما غیرممکن نیست، راه‌های متفاوتی برای پیدا کردن این کانال‌ها وجود دارد:

راه اول: پیدا کردن کانال از طریق وب‌سایت‌ها

اکثر وب‌سایت‌های معتبر کانال‌های تلگرام خوبی دارند؛ به‌عنوان مثال اگر می‌خواهید در زمینه‌ی دکوراسیون تبلیغ کنید به سایت‌های معماری و دکوراسیون داخلی سری بزنید و کانال‌های تلگرامی آنها را بررسی کنید تا از کیفیت کانال و ارتباط مطالب آن با کسب‌وکارتان مطمئن شوید. البته یک راه دیگر هم وجود دارد؛ می‌توانید در گوگل عبارت‌هایی نظیر «بهترین کانال‌های …» یا «پرطرفدارترین کانال‌های …» را با موضوع موردنظرتان جست‌وجو کنید تا فهرستی از این کانال‌ها برای‌تان نمایش داده شود.

راه دوم: پیدا کردن کانال از طریق اینستاگرام

برخی از فعالان مؤثر اینستاگرام به احتمال زیاد کانال تلگرامی هم دارند و لینک آن را در قسمت بیو (Bio) در صفحه‌ی اصلی‌شان گذاشته‌اند. می‌توانید موضوع موردنظر خودتان را با هشتگ های مرتبط در اینستاگرام جست‌وجو کنید تا صفحاتی که شامل این هشتگ‌ها هستند (صفحات عمومی) برای‌تان نمایش داده شود. از این ترفند می‌توانید برای تبلیغات در اینستاگرام هم استفاده کنید.

راه سوم: پیدا کردن کانال از طریق گروه‌های تلگرامی

احتمالا در چند گروه عضو هستید. از پست‌‌های تلگرامی که اعضا به گروه‌ها می‌فرستند می‌توانید تحلیل نسبتا خوبی از کانال‌های فعال و مخاطبان‌شان داشته باشید. اگر هم در گروه مرتبطی عضو هستید که چه بهتر؛ به‌عنوان مثال فرض کنید می‌خواهید یک باشگاه ورزشی یا اپلیکیشن رژیم غذایی را تبلیغ کنید و در گروهی عضو هستید که درمورد تغذیه یا تناسب اندام است، حالا علاوه بر اینکه می‌توانید تبلیغ خود را به گروه بفرستید، از اعضای گروه بخواهید که کانال‌های مرتبط دیگری در این زمینه را به شما معرفی کنند.

چه زمانی و چه مدت تبلیغات ما در تلگرام قرار بگیرد؟

از مدیران کانال‌ها بپرسید تبلیغات شما در چه زمانی منتشر می‌شوند و چه مدت در کانال قرار می‌گیرند. به‌عنوان مثال اگر بیشتر مشتریان هدف‌تان را افراد شاغل تشکیل می‌دهند، بهتر است این تبلیغات را شب‌هنگام بعد از ساعت کاری انجام بدهید. البته اکثرا تبلیغات در این ساعات پرهزینه‌تر است و به‌جای آن حتی می‌توانید در زمان ظهر که افراد خانه‌دار سرشان خلوت شده و در شرکت‌ها هم اکثرا برای صرف ناهار دست از کار می‌کشند این تبلیغات را اجرا کنید.

برخی از کانال‌ها به‌ازای مدت زمانی که پست تبلیغاتی شما در کانال‌شان قرار می‌گیرد تعرفه‌ای جداگانه دارند و حتی برخی از آنها این گزینه را به شما می‌دهند که تبلیغات شما مدت زمان بیشتری به‌عنوان پست آخر آن کانال قرار بگیرد.

۲. تبلیغات کلیکی تلگرام

با استفاده از تبلیغات کلیکی در تلگرام، می‌توانید به‌ازای نتیجه پول بگیرید یعنی به‌ازای هر کلیک روی لینک‌تان هزینه پرداخت کنید.

اگر می خواهید ترافیک سایت‌تان را افزایش بدهید یا می‌خواهید مشتری‌ها را برای شرکت در مسابقه، دریافت کد تخفیف، دانلود اپلیکیشن یا هر مورد دیگری به یک صفحه‌ی جدا (Landing Page) در وب یا تلگرام دعوت کنید، می‌توانید با درج لینک موردنظر در پست تلگرامی از این نوع تبلیغات در تلگرام استفاده کنید.

در این روش شما به کمک پلتفرم‌های تبلیغاتی تلگرامی می‌توانید قیمت هر کلیک و حتی نوع کانال‌های موردنظر برای تبلیغ در تلگرام را مشخص کنید. اگر هم به‌صورت مستقیم این کار را انجام می‌دهید باید خودتان کانال‌های مرتبط با تبلیغات‌تان را پیدا کنید و با صاحبان کانال‌ها به توافق برسید که از روی آنالیز وب‌سایت شما (به‌عنوان مثال به کمک گزارش‌های گوگل آنالیتیکز) میزان ورودی‌ها مشخص و هزینه پرداخت شود. اگر زمان کافی در اختیار دارید، این کار را شخصا انجام بدهید.

شاید فکر ‌کنید که این تبلیغات بهترین نوع تبلیغات است و چرا باید به سراغ موارد دیگر رفت؟ جواب این است که برخی از کانال‌های پرطرفدار و بزرگ این نوع از تبلیغات را اجرا نمی‌کنند و اگر هم اجرا کنند هزینه‌های آنها بیشتر است. ممکن است در به‌کارگیری این روش، هزینه‌ی نهایی شما به‌ازای تعداد مشخصی نتیجه بیشتر از حالت‌های دیگر شود. پس قبل از اختصاص کل بودجه تبلیغات تلگرامی خود حداقل دو نوع از روش‌های تبلیغات در تلگرام را تست کنید تا درک خوبی از هزینه‌ها و بازدهی هر روش داشته باشید.

مراقب ربات‌ها باشید! متأسفانه صاحبان برخی از این کانال‌ها تعدادی ربات را به‌گونه‌ای طراحی می‌کنند که به‌عنوان کاربر روی لینک‌ها کلیک کنند و درنتیجه هزینه‌ی دریافتی‌شان بیشتر شود. پس برای شروع، با مبالغ کمتر کانال‌های موردنظر را آزمایش کنید.

۳. تبلیغات بازدیدی تلگرام

در این روش از تبلیغات در تلگرام، شما به‌ازای تعداد بازدید مشخصی هزینه پرداخت می‌کنید. تعداد بازدید همان عددی است که در پایینِ سمت راستِ هر پست نمایش داده می‌شود.

در تبلیغات بازدیدی ممکن است مخاطبان صرفا متن زیر عکس یا ویدئو یا گیف را بخوانند ولی آن را باز نکنند تا محتوای آن را ببینند. بنابراین سعی کنید متن زیر عکس یا به اصطلاح کَپشن پست تبلیغاتی خود را به‌درستی انتخاب کنید؛ اگر قرار است خبری را برسانید این پیام بدون لود شدن عکس هم واضح باشد، اگر هم هدف‌تان این است که مخاطب عکس یا ویدئو را ببیند باید به‌گونه‌ای ترغیب‌کننده این متن را بنویسید.

برخی از پلتفرم‌های تبلیغات در تلگرام نیز این روش را به‌کار می‌برند و براساس اهداف مختلفی مانند معرفی برند یا آگاهی‌بخشی یا دریافت نتیجه (افزایش عضو، دانلود، کلیک و …) تبلیغات شما را دسته‌بندی می‌کنند و متناسب با هدف موردنظرتان کانال‌های پیشنهادی را ارائه می‌دهند.

۴. طراحی و ساخت ربات تلگرام

ربات‌های تلگرام با توجه به ویژگی‌های‌شان کارکردهای متفاوتی دارند. شما می‌توانید رباتی طراحی کنید که پیام تبلیغاتی شما را به دست هزاران نفر برساند؛ البته این ربات به تعداد زیادی شماره تلفن یا آیدی تلگرام (دیتابیس) نیاز دارد تا به صاحبان شماره‌ها پیام دهد و کانال شما را معرفی کند.

توسعه و مدیریت کانال تلگرامی‌تان نیز به نوعی تبلیغات ارگانیک محسوب می‌شود و با دست به دست شدن این محتواها افراد بیشتری به کانال شما می‌پیوندند. اگر هم محصول یا خدمتی برای عرضه به مشتریان دارید می‌توانید از ربات‌های مجهز به درگاه پرداخت کمک بگیرید تا فرایند خرید را برای مشتریان ساده کنید.

ساخت ربات تلگرام کار سختی نیست اما اگر بخواهید این ربات کارهای ویژه‌ای انجام بدهد، نیاز به یادگیری بیشتری دارید، البته می‌توانید عملکرد مورد انتظارتان از ربات را در اختیار افراد متخصص قرار بدهید تا آنها ربات تلگرامی را بسازند.

۵. افزایش ممبر کانال تلگرام

شاید فکر کنید افزایش اعضای کانال‌ تلگرام نیز نوعی تبلیغات در تلگرام محسوب می‌شود اما به‌طورکلی پیشنهاد می‌کنیم برای برنامه ریزی تبلیغاتی‌تان سراغ سرویس‌های افرایش اعضای تلگرام نروید چون حقیقی بودن کاربران و کیفیت آنها مشخص نیست. روش‌های دیگر را به‌کار گیرید و اجازه بدهید کاربران آگاهانه خودشان شما را ببینند و انتخاب کنند.

نکته:

اگر پست تبلیغاتی‌تان به‌درستی طراحی نشده باشد، هرقدر هم که مناسب‌ترین و بهترین روش تبلیغات در تلگرام را به‌کار ببرید نتیجه‌ی دلخواه‌تان حاصل نمی‌شود. به خاطر داشته باشید در طراحی پست‌های تبلیغاتی باید ساده عمل کنید و از به‌کار بردن متن‌های طولانی و پیچیده خودداری کنید. ایموجی‌‌های مرتبط تلگرام نیز می‌توانند توجه کاربران را به خود جلب و خواندن کپشن زیر عکس را ساده‌تر کنند. یادتان نرود فرصت کمی برای جلب توجه مخاطب در دست دارید!