رقبای جدید ایلان ماسک را بهتر بشناسید

رقبای جدید ایلان ماسک را بهتر بشناسید

ماسک صرفاً بازار خودروهای الکتریکی را متحول نکرده است بلکه برای خودش رقبای میلیارد دلاری ایجاد کرده ‌است. اگر مایلید رقبای جدید ایلان ماسک را بهتر بشناسید با ما همراه باشید.

رقبای جدید ایلان ماسک

 

​​​​​​​​پیبال نه تنها به خاطر پیشگام بودن در پرداخت‌های الکترونیکی بلکه به خاطر مافیای خود معروف است. گروهی از فارغ­ التحصیلان موفق که شروع به کار و یا سرمایه­ گذاری در شرکتهای مختلف از Yelp و LinkedIn گرفته تا Palantir و Affirm کردند.

حالا ایلان ماسک، مشهورترین قهرمان این باند با ثروت عظیم تسلا، دارودسته­ جدیدتری را به وجود آورده‌است که ممکن است روزی با گروه اصلی رقابت کند.

ده ها نفر دیگر در شرکت­هایی مانند اتوبوس ­سازی Proterra و کامیون سازی Rivian مستقر شده ­اند.) این کارمندان سابق تسلا آماده ­اند تا تأثیرات بسیار کوچکی بر صنعت خودروی جهانی ۶ میلیارد دلاری در دهه ­های آتی داشته باشند.

پیتر راولینسون، مهندس ارشد تسلا برای مدل S و مدیرعامل شرکت نوپای خودروی الکتریکی لوسید، می‌گوید:« تسلا به تنهایی نمی‌تواند این کار را انجام دهد. ماسک به کمی رقابت نیاز دارد.»

استرلینگ اندرسون، یکی از بنیانگذاران اورورا که در سال ۲۰۱۶ تسلا را ترک کرد، توضیح می‌دهد: «بخشی از این جامعه بودن خیلی خوب است. من واقعا خوشحالم که می‌بینم چند تن از همکاران سابم تا چه حد موفق و تاثیرگذار بوده‌اند.» راولینسون، اندرسون و این سه مقام سابق تسلا برای رقابت و کمک به فشار تسلا برای الکتریکی کردن و خودکار کردن صنعت خودرو آماده می‌شوند. شرکت‌های آن‌ها در حال حاضر ارزش ترکیبی بیش از ۳۰ میلیارد دلار دارند. این کسری از ارزش بازار ۷۸۰ میلیارد دلاری تسلا و تازه شروع کار است.

استرلینگ اندرسون

​​​​​​​​نوآوری اورورا، موسس و مدیر ارشد محصول

​​​​​​​​اندرسون در سال ۲۰۱۳ برای کار روی کراس اوور Model X وارد تسلا شد و با هدایت توسعه ویژگی کمک راننده خودکار در راه اندازی تکنولوژی بدون سرنشین به تسلا کمک کرد. او درباره زمان حضورش در آنجا می­گوید:«من این را به خدمت در سنگرها تشبیه می کنم.شما در چنین شرایطی تحت فشار واقعی یک پیوند واقعی ایجاد می­کنید.»

این دانشمند آموزش دیده MIT در سال ۲۰۱۶ برای راه اندازی استارتاپ خود رانندگی Aurora Innovation آنجا را و رئیس سابق گوگل، کریس اورمسون و محقق باهوش دانشگاه کارنگی ملون، درو باگنل به او پیوستند.

آئورا بیش از ۱ میلیارد دلار سرمایه جمع کرده و در دسامبر سال ۲۰۲۰ واحد مستقل Uber را خریداری و احتمال اینکه یکی از بازیگران اصلی فناوری خودروهای خودکار باشد را افزایش می دهد. تا کنون، این همکاری های فنی با Uber، سازنده کامیون Paccar و تویوتا انجام شده است. پس از خرید Uber، ارزش استارت آپ Silicon Valley به ۱۰ میلیارد دلار رسید.

ژن بردیچوسکی

تکنولوژی‌های سیلوا نانو، موسس و مدیر عامل

​​​​​​​​بردیچوسکی هفتمین کارمند تسلا بود که در سال ۲۰۰۴ به عنوان مهندس اصلی باتری برای Roadster استخدام شد،

این اولین تلاش این شرکت برای ساخت یک ماشین الکتریکی برای بازار مصرف کنندگان بود.

به مرور زمان مشخص شد، او علاقه بیشتری به یافتن راه های جدید برای ساخت باتری­های یون لیتیوم  داشت که بسیار ارزان تر و کارآمدتر بود. بردیچوسکی می­گوید: «پس از راه اندازی Roadster ، تصمیم گرفتم شرکت خودم را تاسیس کنم یا در آنجا بمانم و پروژه مدل S را عملیاتی کنم.»

از آن زمان یک آند مبتنی بر سیلیکون برای جایگزینی گرافیت روکش دار توسعه داده شده‌است. طبق گفته این شرکت، این ماده می‌تواند باتری‌های مورد استفاده توسط تسلا و دیگر سازندگان خودروهای برقی را حداقل ۲۰ درصد کارآمدتر و در نهایت عملکرد را تا ۵۰ درصد بهبود بخشد.

این شرکت مبلغ ۹۳۰ میلیون دلار جمع آوری کرده است، از جمله ۵۹۰ میلیون دلار در ژانویه که ارزیابی سیلا نانو را به ۳٫۳ میلیارد دلار افزایش داد و بودجه ای برای تامین اولین کارخانه بزرگ خود که در سال ۲۰۲۴ افتتاح می شود:«این یک سفر طولانی بوده است، اما عمیقاً دوست دارم این کار را انجام دهم .»

هنریک فیسکر

​​​​​​​شرکت مالی، موسس و مدیر عامل

​​​​​​​​فیسکر، طراح مشهوری که زمانی BMW roadster را برای جیمز باند طراحی می‌کرد و استودیوی طراحی استون مارتین را مدیریت می‌کرد، به عنوان مشاور طراحی مدل S عمل می‌کرد.

ماسک از طرح او خوشش نیامد و در سال ۲۰۰۸ از وی به دلیل نقض قرارداد شکایت کرد و ادعا کرد که با کارآفرین دانمارکی قرارداد جاسوسی برای تسلا منعقد کرده است (که فیسکر آن را انکار کرد).

اولین تلاش فیسکر برای رقابت با تسلا، خودروی لوکس کارما هیبریدی، به دلیل مجموعه‌ای از مشکلات با شکست مواجه شد. آتش‌سوزی باتری، نقص مونتاژ، حتی یک محموله خودرو که در طوفان ۲۰۱۲ گم شده‌بود. او در سال ۲۰۱۴ شرکت خودروسازی فیسکر را تعطیل کرد.

اکنون او با یک شرکت جدید بازگشته است، Fisker Inc را به صورت عمومی معامله می کند و آماده فروش کراس اوورهای الکتریکی Ocean می شود خودروهای شاسی بلند با باتری هایی با قیمت ۳۷۵۰۰ دلار توسط غول مهندسی اتومبیل مگنا ساخته می شود و به طور مستقیم با مدل Y تسلا رقابت می کند که یکسال قبل از شروع تولید به اطلاع عموم رسید، اما در حال حاضر برای سرمایه‌گذاری در بازار ۴ میلیارد دلار و در حدود ۱ میلیارد دلار پول نقد برای توسعه محصول دارد.

فیسکر با یادآوری مشکلات مالی که در شرکت خودرو ایجاد شد می‌گوید: «صنعت خودرو واقعا از آن دسته صنایعی نیست که سیلیکون­ ولی باید یا می‌خواهد در آن سرمایه‌گذاری کند. تسلا به سرعت از آن خارج شد. ایلات پول زیادی (‏از پی پال)‏ بدست آورده بود اما وقتی که به تسلا رسید، کمک مالی خوبی داشت. سپس او توانست خیلی زود در سال ۲۰۱۰ در عموم مردم حاضر شود، کاری که ما نتوانستیم بکنیم.»

پیتر راولینسون

Lucid Motors، بنیانگذار و مدیر عامل شرکت

راولینسون، کهنه سرباز جگوار و لوتوس، در سال ۲۰۰۹ به تسلا پیوست. او و ماسک خیلی زود جوش خوردند. راولینسون از طریق تماس تصویری می­گوید: «ما هر دو نسبت به رسیدن به ستاره ها با فناوری وسواس داریم و مهندسی نمی تواند به اندازه کافی خوب باشد.» او مهندس ارشد Tesla’s Model S بود، سدان برقی ۲۰۱۲ که تعریف جدیدی از میزان خوب بودن ماشین های مجهز به باتری ارائه داد.

او همان سال را برای کمک به مراقبت از مادر بیمارش و بعد از کمی سرخوردگی با ماسک سر برنامه توسعه مدل X آنجا را ترک کرد. در حال حاضر او مدیر عامل شرکت لوسید موتورز، شرکتی در نیوآرک کالیفرنیا مشغول به کار است. مبلغ ۱.۳ میلیارد دلار از بودجه اسن شرکت توسط عربستان‌سعودی تامین می‌شود. از بهار امسال تحویل خودروهای الکتریکی لوکس با قیمت ۱۶۹۰۰۰ دلار که میتوانند به ازای هر بار شارژ بیش از ۵۰۰ مایل حرکت می‌کنند. او می­گوید: « من با محصولات تسلا رقابت نمی‌کنم؛ بلکه با مرسدس‌بنز رقابت می‌کنم.»

جی بی استراوبل ​​​​​​​​

Redwood Materials ، موسس و مدیرعامل

​​​​​​​​استراوبل نیز مانند ماسک یکی از بنیانگذاران تسلا و رئیس تکنولوژی آن از اولین روزهای کار تا سال ۲۰۱۹ بود. رویای اولیه او ساخت خودروهای الکتریکی برای کاهش آلودگی کربن بود. اکنون او با شروع کار خود در Redwood Materials، بر روی بازیافت باتری متمرکز شده تا اطمینان حاصل کند که لیتیوم، کبالت و نیکل در باتری های استفاده شده از تسلا و سایر وسایل نقلیه الکتریکی از محل دفن زباله و زباله ­دانی ­ها دور می ­مانند.  ​

شرکت کارسون سیتی، واقع در نوادا، در سپتامبر ۲۰۲۰ یک دوره سرمایه‌گذاری ۴۰ میلیون‌دلاری را اعلام کرد، زیرا شروع به کار بر روی پروژه‌های بازیافت با پاناسونیک و آمازون کرد. او در زمان جمع‌آوری کمک‌های مالی گفت: « برای مبارزه با تغییرات آب و هوایی، باید تاثیر محصولات بر محیط‌زیست را حل کنیم.»

فوربز تخمین می‌زند که استراوبل حدود ۱ میلیارد دلار دارایی خالص دارد. (با این فرض که او بخشی از سهام خود در تسلا را حفظ کرده و براساس سهام دریافت شده به عنوان عضو هیئت مدیره Quantum Scape، تولید کننده باتری مورد حمایت بیل گیتس باشد.»