بهترین کشورهای دنیا از نظر راه‌اندازی کسب‌وکار

بهترین کشورهای دنیا از نظر راه‌اندازی کسب‌وکار

بانک جهانی با بررسی ۱۹۰ کشور دنیا، بهترین کشورها را برای راه‌اندازی کسب‌وکار رتبه‌بندی کرده است. این بانک، بهترین کشورها را برمبنای سهولت راه‌اندازی کسب‌وکار و مهاجرت از طریق سرمایه گذاری، درنظر گرفتن قوانین تجاری، حقوق مالکیت، دسترسی به برق شهری، دریافت اعتبار، اجرای قراردادها و دیگر عوامل مؤثر بر کسب‌وکار معرفی کرده است. از طرفی شرکت رسانه‌ای «یواس نیوز اند ورلد ریپورت» (U.S. News & World Report)، نیز ۸۰ کشور دنیا را از نظر راه‌اندازی کسب‌وکار بررسی کرده است. این شرکت، کشورها را بر اساس ۶۵ ویژگی، همچون اثر اقتصادی، قدرت سیاسی، و شهروندی و کیفیت زندگی، رتبه‌بندی کرده است. آنها برای معرفی بهترین کشورها، از نظر راه‌اندازی کسب‌وکار، ۱۰ ویژگی را مدنظر قرار دارند. این ویژگی‌ها عبارت‌اند از: میزان ارتباط با مناطق دیگر دنیا، میزان تحصیلات مردم کشور، کارآفرینی، ابداعات، دسترسی آسان به سرمایه، نیروی کار ماهر، متخصصان فناوری، شفافیت در کسب‌وکار، زیرساخت‌های توسعه‌یافته و قانون کار پیشرفته. ماحصل بررسی‌های این دو سازمان، معرفی کشورهایی است که در دنیا از نظر راه‌اندازی کسب‌وکار، بهترین هستند. در ادامه از میان این کشورها، ۱۵ کشور را معرفی کرده‌ایم:

۱. نیوزیلند

نیوزیلند مدت سه سال پی‌درپی است که میان برترین کشورها از نظر راه‌اندازی کسب‌وکار قرار می‌گیرد. این کشور از نظر سهولت کسب‌وکار، خط‌‌مشی‌های تنظیمی، سهولت روند کار، نبود کاغذبازی بهترین شرایط را دارد و افراد می‌توانند با سرمایه‌ای که در دست دارند، یک واحدِ کسب‌وکار راه‌اندازی کنند. حمایت دولت در دیجیتالی کردن امور اداری همگام با ادارهٔ مالیات، نقش مهمی در قرار دادن نیوزیلند میان بهترین کشورها در سهولت راه‌اندازی کسب‌وکار، داشته است. در واقع با دیجیتالی شدن روند کار، واحدهای کسب‌وکار می‌توانند تمام کارهای مربوط به مالیات را بدون اینکه دچار گرفتاری‌های مالیاتی شوند، انجام دهند. در ضمن مراحل گرفتن مجوز برای راه‌اندازی شرکت در نیوزیلند بسیار کم است.

۲. سنگاپور

سنگاپور در گزارش بانک جهانی جایگاه دوم را در سهولت راه‌اندازی کسب‌وکار، به خود اختصاص داده است. این کشور دو سال پی‌درپی، میان بهترین کشورها از نظر کسب‌وکار قرار گرفته است. از دلایل این موفقیت می‌توان به مواردی چون موقعیت و مکان این کشور، حوزه‌های مالیات‌بندی، نگرش مثبت نسبت به ایجاد کسب‌وکار، سیاست‌های منعطف مهاجرتی و وجود بهترین نیروهای متخصص دنیا در سنگاپور اشاره کرد. در ضمن این کشور فرصت‌های بسیار خوبی برای دسترسی به بازار بین‌المللی دارد. در ضمن سیستم حقوقی این کشور عالی است. به طور مثال، دعواهای حقوقی در سیستم دادگاهی سنگاپور در مدت زمان حداکثر ۱۵۰ روز، حل‌ و فصل می‌شوند و این روند در مقایسه با کشورهای دنیا، کمترین زمان را به خود اختصاص داده است.

۳. دانمارک

دانمارک از نظر بانک جهانی، رتبهٔ سوم کشورهای مناسب برای راه‌اندازی کسب‌وکار را به خود اختصاص می‌دهد. قوانین کار در دانمارک بسیار آسان است. این کشور نسبت به نقاط دیگر جهان، از سرمایه‌گذاران خارجی بابت تأسیس شرکت، مالیات کمتری دریافت می‌کند. همچنین این کشور برای کارآفرینان خارجی موارد تشویقی، نظیر سیستم مالیات ویژه برای مهاجرانی که حقوق بالاتری دارند، در نظر گرفته است. در ضمن هیچ نوع فساد تجاری که در بیشتر کشورها رایج است، در این کشور مشاهده نمی‌کنید و به همین دلیل دانمارک به یکی از بهترین مکان‌های برای سرمایه‌گذاری تبدیل شده است.

۴. هنگ کنگ

هنگ کنگ، دروازه‌ای به سوی چین، که مرکز مالی و قطب کسب‌وکار است و فرصت‌های بسیار زیادی در اختیار افرادی می‌گذارد که صاحب کسب‌وکار و کارآفرین هستند. هنگ کنگ، مکانی ایده‌آل برای تأسیس شرکت‌های خارجی است. زیرا این کشور از ثبات اقتصادی بسیار عالی، زیرساخت‌هایی در سطح جهانی، قوانین مالیاتی آسان، بازار بین‌المللی و سیستم حقوقی سودمند برخوردار است. نرخ مالیات بردرآمد در هنگ کنگ کمتر از مکان‌های دیگر است. هنگ کنگ از ده سال گذشته تاکنون، میان اقتصادهای برتر جهان، جای دارد و در این کشور از سرمایه‌گذارهای کوچک هم استقبال می‌شود. این موضوع باعث شده که راه‌اندازی کسب‌وکار در هنگ کنگ به راحتی انجام شود و کارآفرین‌های متعددی در این کشور، تجارت خود را راه‌اندازی کنند.

۵. کره جنوبی

کره جنوبی هم در ردیف کشورهایی قرار دارد که راه‌اندازی کسب‌وکار در آن مکان‌ها به سهولت انجام می‌گیرد. این کشور با دسترسی به برق، تجارت با کشورهای جهان و اجرای قراردادها، توانسته است شرایط خوبی برای راه‌اندازی کسب‌وکارها فراهم کند. از طرفی وجود اینترنت پرسرعت که سریع‌ترین اینترنتِ دنیاست، باعث راحت شدن کارها در کره جنوبی شده است. دولت این کشور، بسیار هوشمندانه از این امکان برای راه‌اندازی استارتاپ‌ها استفاده و این کشور را به نقطه‌ای جذاب برای راه‌اندازی این نوع کسب‌وکار تبدیل کرده است. همچنین قرار است در آینده‌ای نه چندان دور، این کشور به هاب استارتاپ‌های آسیاپاسفیک و یکی از ۸ کشور برتر جهان تبدیل شود. در ضمن قوانین مالیاتی کره جنوبی برای سرمایه‌گذارهای خارجی، آسان است. البته برای اجرای برنامه‌های رفاه اجتماعی و ایجاد مشاغل بیشتر در بخش خدمات عمومی، حدود ۳ درصد به مالیات‌ها اضافه شده است. اما با وجود سیاست‌های استارتاپی در این کشور، کره جنوبی بهترین مکان برای راه انداختن یک کسب‌وکار، حتی با سرمایه‌ای اندک، است.

۶. گرجستان

گرجستان از نظر راه‌اندازی کسب‌وکار، سال به سال بهتر می‌شود. در واقع این کشور با ایجاد تغییرات اساسی در چارچوب تنظیمی محلی، توانسته است شرایط راه‌اندازی کسب‌وکار در این کشور را بهبود بخشد. این کشور حمایت‌های سرمایه‌گذار اقلیت را تقویت کرده و حقوق سهامدار را افزایش داده است. همچنین تعریف شفافی از ساختارهای مالکیت و کنترل به دست داده است. درضمن هزینه‌های برق کمتر و فرایند‌های مالیاتی برای تمام صاحبان کسب‌وکار ساده و آسان شده است.

۷. نروژ

نروژ با موفقیت توانسته قدرت فناوری، نیروی کار پرانرژی و شبکه‌ای امن از برنامه‌های اجتماعی را با یکدیگر ترکیب کند و در اختیار شهروندان خود قرار دهد. همین وضعیت باعث شده که در عرصهٔ تجارت جهانی فعال باشد. مردم نروژ به دلیل توزیع برابر ثروت و استانداردهای بالای زندگی، قدرت خرید بالایی دارند. این کشور، به منظور جذب سرمایه‌گذارهای خارجی، از نرخ مالیات شرکت‌ها کاسته است. علاوه برآن، نروژ به دلیل فعالیت‌هایی مانند تولید نفت، صادرات، و فناوری ارتباطات، بازاری قوی برای مشاغل دارد. همچنین راه‌اندازی یک استارتاپ در نروژ، فقط چهار روز وقت می‌گیرد و سرمایه بسیار کمی لازم دارد.

۸. ایالات متحده آمریکا

با اینکه نرخ دریافت مالیات در آمریکا شیب نسبتا رو به بالایی دارد، اما این کشور با پایین نگهداشتن هزینه‌های مربوط به ادارهٔ یک واحد کسب‌وکار، این موضوع را جبران کرده است. در آمریکا هزینه‌های مربوط به تأمین منابع، دفاتر، تدارکات و موارد دیگر، بسیار کم است و به همین دلیل این کشور به یکی از بهترین مکان‌های جهان برای شروع کسب‌وکار تبدیل شده است. آمریکا نسبت به دیگر کشورهای پیشرفته، محیطی عالی و جذاب برای سرمایه‌گذاری و راه‌اندازی واحدهای کسب‌وکار به حساب می‌آید. در ضمن این کشور مرکز مهم‌ترین شرکت‌های فناوری دنیا مانند آمازون، گوگل، فیس‌بوک و توییتر است. قوانین کار در این کشور پیشرفته و کاملا شفاف است.

۹. بریتانیا

بریتانیا، علی رغم خروجش از اتحادیهٔ اروپا، همچنان توانسته است که جایگاه خود را در خصوص بهترین مکان برای راه‌اندازی کسب‌وکار در دنیا، حفظ کند. هزینه‌های کم مربوط به شروع یک واحد کسب‌وکار و سطح رضایت‌مندی و خوش‌بینی کارآفرینی، این کشور را به مکانی ایده‌آل برای راه‌اندازی کسب‌وکار تبدیل کرده است. بنابر بررسی‌ها ۸۸درصد از بریتانیایی‌ها معتقدند که با تلاش و کار فراوان می‌توانند زندگی خوبی برای خود فراهم کنند. در ضمن هزینهٔ شروع یک استارتاپ در این کشور، در مقایسه با استانداردهای جهانی، بسیار پایین است. همچنین بازار بریتانیا توانسته است، مشتریان بسیاری به خود جلب کند.

۱۰. مقدونیه

جمهوری مقدونیه، کشوری در جنوب شرقی اروپا و شمال یونان است. این کشور که از نظر اقتصادی دارای درآمد متوسط به بالاست توانسته از نظر راه‌اندازی کسب‌وکار، میان کشورهای برتر جهان قرار بگیرد. ثبات اقتصادی، این کشور را به بهترین مکان برای شروع سرمایه‌گذاری و تشویق کارآفرینان تبدیل کرده است. سهولت راه‌اندازی کسب‌وکار در مقدونیه نرخ بیکاری را به‌شدت کاهش داده است. همچنین این کشور در قوانین خود، بیشترین تعداد اصلاحات را انجام داده است و شرایط بسیار خوبی برای بیشتر مشاغل، به‌ویژه ساختمان‌سازی فراهم کرده است.

۱۱. استرالیا

استرالیا دارای بازار باز با حداقل محدودیت در واردات کالا و خدمات است (منظور از بازار باز به‌طور کلی فقدان محدودیت است که بر اساس آن خریداران و فروشندگان می‌توانند در معاملهٔ محصولات وارد شوند، آزادانه قیمت‌گذاری کنند و سیاست‌های اعتباری خود را به کار بندند. در ضمن این اصطلاح به معنای بازار خرید و فروش اوراق بهادار خارج از بورس هم است). فرایند بازار باز موجب افزایش تولید و بهره‌وری شده است و اقتصاد کشور را منعطف و پویاتر کرده است. استرالیا عضو سازمان‌های تجاری متعددی در دنیا ازجمله، تجارت جهانی دنیاست و همچنین با کشورهای متعددی از جمله چین، کره جنوبی، ژاپن، شیلی، مالزی، نیوزیلند، سنگاپور، تایلند و ایالات متحده آمریکا، مراودهٔ تجاری دارد. زیرساخت‌های پیشرفته، قوانین شفاف تجاری، نیروی کار ماهر و چارچوب حقوقی مناسب، این کشور را به گزینهٔ مناسبی برای راه‌اندازی کسب‌وکار تبدیل کرده است. در ضمن استرالیا به‌منظور جذب سرمایه‌گذاران خارجی، روش‌های مناسبی در زمینهٔ اخذ ویزای استرالیا، مهاجرت به این کشور و راه‌اندازی کسب‌وکار، در نظر گرفته است.

۱۲. لوکزامبورگ

لوکزامبورگ با نام رسمی دوک‌ نشین لوکزامبورگ، کشوری در شمال اروپاست و با کشورهای آلمان، فرانسه و بلژیک مرز مشترک دارد. این کشور، یکی از ثروتمندترین کشورهای اروپایی به حساب می‌آید. لوکزامبورگ از نظر اوضاع سیاسی و اقتصادی همیشه باثبات بوده است و بنابر گزارش شرکت رسانه‌ای «یواس نیوز اند ورلد ریپورت»، در ردیف بهترین کشورها برای راه‌اندازی کسب‌وکار و کارآفرینی قرار گرفته است. دسترسی آسان به سرمایه، زیرساخت‌های پیشرفته، قوانین شفاف تجاری و روابط سیاسی و تجاری آن با کشورهای دیگر، لوکزامبورگ را به مکانی ایده‌آل برای راه‌اندازی کسب‌وکار تبدیل کرده است.

۱۳. کانادا

کانادا از نظر سیستم اقتصادی بازار محور، الگوی تولید و استانداردهای بالای زندگی، شبیه ایالات متحده آمریکاست. این کشور پس از جنگ جهانی دوم، رشد بی‌سابقه‌ای در تولید، معدن و بخش‌های خدماتی داشته و این کشور را به سرعت از اقتصاد روستایی به یکی از مهم‌ترین اقتصادهای صنعتی و شهری تبدیل کرده است. کانادا دارای بخش وسیعی از نفت و گاز طبیعی و هفتمین تولید‌کنندهٔ نفت جهان است. توافقنامه‌های تجارت آزاد کانادا-آمریکا و تجارت آزاد آمریکای شمالی، موجب ادغام چشمگیر اقتصادی دو کشور کانادا و آمریکا شد. قوانین تجاری شفاف در این کشور باعث ثبات اقتصادی و در نتیجه راه‌اندازی کسب‌وکار مطمئن شده است.

۱۴. ایرلند

ایرلند کشوری کوچک، مدرن و اقتصاد آن بر پایهٔ تجارت است. ایرلند از نظر راه‌اندازی کسب‌وکار میان بهترین کشورهای دنیا قرار گرفته است و اکنون بهترین اقتصاد منطقه را داراست و با دنیا مراودات تجاری مناسبی دارد. البته ایرلند فراز و نشیب های فراوانی در اقتصاد خود دیده است. اما اکنون تمام بحران‌های سابق را با اقدامات اصلاحی پشت سر گذاشته و دارای ثبات اقتصادی مناسبی است. زیرساخت‌های پیشرفته و دسترسی آسان به سرمایه و قوانین شفاف تجاری در این موفقیت نقش مهمی ایفا کرده‌اند. مالیات کم شرکت‌ها و وجود نیروی کار متخصص مجهز به فناوری بالا از عوامل تشویق به سرمایه‌گذاری در راه‌اندازی کسب‌وکار است. در ضمن شرایط خوب مالیاتی و حقوق شهروندی، ایرلند را به مکانی عالی برای تأسیس شرکت‌های بین‌المللی تبدیل کرده است.

۱۵. آلمان

آلمان یکی از بزرگترین اقتصادهای اروپا و همچنین جهان است. این کشور یکی از عمده‌ترین صادرکننده‌های ماشین‌آلات، وسایل نقلیه، مواد شیمیایی و لوازم خانگی است. آلمان با تعداد زیادی نیروی کار متخصص یکی از مهاجرپذیرترین کشورهای اروپایی نیز هست که مهاجران متعددی را تاکنون پذیرفته است. دسترسی آسان به سرمایه، زیرساخت‌های پیشرفته، قوانین شفاف و کارآمد کسب‌وکار، دارا بودن فناوری روز، نظام حقوقی پیشرفته، ایده‌های نوآورانهٔ تجاری و ارتباط مؤثر این کشور با دیگر نقاط جهان، آلمان را به نقطه‌ای ایده‌آل برای سرمایه‌گذاری تبدیل کرده است.