برندسازی صنعت زیبایی + کتاب

برندسازی صنعت زیبایی با کتاب برند زیبایی خودتو بساز

کتاب برند زیبایی خودتو بساز ترجمه دکتر سید محمد مهاجر و خانم نادیا نوائیان دانش آموخته دوره MBA با عنوان اصلی Build your beauty brand نوشته Holly I. Hall با موضوع برندسازی صنعت زیبایی و به همت انتشارات ذهن آگاه منتشر شد. در این کتاب ۹۰ صفحه ای که به فعالان صنعت زیبایی از جمله سالن های زیبایی و پزشکان و دندانپزشکان توصیه می شود، اصول و مبانی برندسازی صنعت زیبایی به طور خلاصه بیان شده است.

این کتاب با ISBN: 978-622-96036-6-6 و شماره کتابشناسی ملی ۷۲۶۹۳۵۲ در سال ۱۳۹۹ چاپ و منتشر شده است.

برندسازی صنعت زیبایی

دکتر سید محمد مهاجر در پیشگفتار این کتاب می نویسد:

به نام یکتا خالق زیبایی ها

هر که دارد نظری واله زیبایی توست

حلقه دام تو از چشم تماشایی توست

نیست هر چند در این سرو قدان کوتاهی

علم این صف آراسته رعنایی توست

این که هر طایفه ای قبله خاصی دارند

نیست بیجا، سببش جلوه هر جایی توست

آمار رسمی و غیر رسمی در صنعت زیبایی حکایت از گردش مالی بسیار بالا در این بخش دارد. طبق آخرین آمار منتشره، ایران پس از عربستان، بزرگترین مصرف‌کننده لوازم آرایشی در منطقه است و مقام هفتم را نیز در بین همه کشورهای جهان دارد.

آمار عجیب گردش مالی ۸۰ هزار میلیاردی محصولات آرایشی و بهداشتی، که البته اگر حوزه خدمات زیبایی را نیز به آن اضافه کنیم به عدد حداقل دو برابری خواهیم رسید، نشان دهنده اهمیت بالای پرداختن به این صنعت پول ساز می باشد.

افزایش سرانه مصرف لوازم آرایشی در ایران موجب شده تا صنعت لوازم آرایشی در ایران صنعتی بزرگ محسوب شده و تقاضا برای محصولات آرایشی با شتابی سریع، رو به افزایش باشد. با توجه به اینکه میزان مصرف لوازم آرایشی در ایران بالا بوده و همچنین هزینه خرید محصولات آرایشی برند نیز بسیار بالا است.

جالب است بدانید زنان ایرانی به طور میانگین سالیانه ۲۲ شیشه عطر مصرف می کنند در حالی که میزان مصرف زنان فرانسوی سه شیشه عطر در سال است.

در بخش خدمات نیز در سال های اخیر شاهد رشد روزافزون سالن های زیبایی و کلینیک های مجهز به تجهیزات روز دنیا حتی در شهرهای کوچک هستیم.

مسلما اعداد و ارقام زیادی می توان در این حوزه ارائه نمود ولی همین اعداد یاد شده نشان دهنده رشد بی رویه این صنعت در کشور ما می باشد که از دو منظر قابل توجه و بررسی است.

اولین موضوع، اهمیت گردش مالی بالای این صنعت است که جذابیت زیادی برای افراد مختلف برای ورود به این عرصه را فراهم می کند.

مطمئنا ورود به هر حرفه ای نیازمند داشتن تخصص و تجربه کافی است ولی از طرف دیگر  با توجه به ورود افراد زیاد و شکل گیری کسب و کارهای متعدد در این زمینه، شاهد رقابت بالا نیز خواهیم بود که بر خلاف جذابیت ظاهری، مشکلاتی را نیز در جذب و نگهداشت مشتری و کسب و کار ایجاد خواهد کرد.

بحث جذاب برند و برندسازی در اینجا اهمیت خود را نمایان می سازد که فعالین این صنعت در کنار دانش و تجربه حرفه ای خود لازم است به این مقوله بپردازند تا در این همهمه بازار و رقابت نفس گیر بتوانند یک سر و گردن از بقیه رقبا بالاتر رفته و خودی نشان دهند و نه تنها بتوانند در این بازار سال ها به فعالیت پرداخته، بلکه روز به روز شاهد رشد کسب و کار خود نیز باشند.

موضوع مهم دیگر در کنار واردات لوازم زیبایی، ارایشی و بهداشتی و البته خدمات این بخش، ‌صادرات محصولات و خدمات داخلی است که متاسفانه کشور ما بر خلاف کشورهای منطقه مثل ترکیه و امارت، اقبال چندانی نداشته است.

البته با توجه به دارا بودن مواد اولیه در بخش تولید و افراد حرفه ای در بخش خدمات،‌ می توان انتظار داشت که بتوانیم به جایگاه رفیع صادرات در منطقه برسیم ولی این امر در کنار حمایت از بخش تولید و خدمات، نیاز به ابزار مهم تری نیز دارد که آن نام آن برندینگ است.

این کتاب به طور خلاصه به موضوع برندسازی در صنعت زیبایی پرداخته و نکات مفیدی در این زمینه را ارائه نموده است ولی با توجه به اینکه موضوع مهم برندینگ بسیار مفصل بوده و سرفصل های مهمی نیز دارد به عزیزان علاقه مند به این موضوع پیشنهاد  می شود به وبسایت شخصی اینجانب به نشانی www.mohajer.tv مراجعه نموده و مطالب و فیلم های آموزشی رایگان در این زمینه را مطالعه نمایند.

همچنین دوره های آموزشی متنوعی با این موضوع در موسسه آموزش عالی ترجمان علوم که دارای مجوز قطعی از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است در حال برگزاری است که در صورت تمایل می توانید با ثبت نام در این دوره ها بر دانش خود در این زمینه افزوده و البته مدرک مورد تایید وزارت علوم را نیز دریافت نمایید که برای اطلاعات بیشتر می توانید با کارشناسان بخش آموزش ما از طریق تلفن ۰۲۱-۲۲۱۴۵۴۵۱ در تماس باشید.

به امید توفیق روز افزون شما خواننده محترم.