تفاوت تیم مدیریتی گوگل و اپل

تفاوت تیم مدیریتی گوگل و اپل

تقریباً چندین هفته از اخراج اسکات فوراستال از تیم مدیریت اپل می‌گذرد. این تعدیل از رو ز یکشنبه به شش طریق مختلف خبررسانی شده اما یک جنبه از آن هرگز بحث قرار نگرفته است: چرا در تیم مدیریتی اپل از نخبگان استقبال نمی‌شود؟ اما اگر بخواهیم موشکافانه به این موضوع نگاهی داشته باشیم باید تفاوت تیم مدیریتی شرکت گوگل و اپل را در گفتگو با اریک جکسون زیر ذره بین ببریم.

 

تفاوت تیم مدیریتی گوگل و اپل

 

همانطور که یک سال پیش در یکی از خبرهای مجله فوربز راجعبه اپل و گوگل نوشتم: آنها نسبت به استعدادها طرز تفکر متفاوتی دارند. تقریباً تمام استعدادهای برتر گوگل رزومه ای دارند که هوش از سر انسان می پراند.

اگر قبل از پیوستن به شرکت GoogleLEX با یکی از آن‌ها به عنوان مدیر استخدام گوگل ملاقات کنید، خواهید دید که از آیویلیگ و دیگر دانشکده‌های معتبر و موسسان تکمیلی فارغ التحصیل، شامل بورسیه دانشگاه آکسفورد، دوره دیدهی McKinsey و مدنی برای لری سامرز به عنوان رئیس ستاد  DC کار می‌کردند.

معتقدم تمام تستهای ضریب هوشی ایجاد شده توسط گوگل نشان دهنده مدیران فوق العاده آن است. اما در مورد اپل، اگر مدیر استخدام آن‌ها بودید، چطور می‌توانستید بفهمید که فیل شیلر تبدیل به مشاور بازاریابی شرکت برجسته بازاریابی خواهد شد؟ شیلر در سال ۱۹۸۲ با مدرک زیست‌شناسی از کالج بوستون فارغ‌التحصیل شد. او در Mass General بوستون به عنوان برنامه‌نویس کار می‌کرد.

سال ۱۹۹۷ زمان بازگشت استیو جابز، قبل از پیوستن به اپل، شیلر به عنوان معاون بازاریابی Macromedia و مدیر بازاریابی محصولات در Fire Power Systems کار کرده بود. توصیف تیم ارشد اپل به عنوان کلاس جهانی آسان است.(همان طور که Gore هفته گذشته این کار را کرد.) زیرا می دانیم مدت زیادی است که در اپل هستند.

 من درباره زمان استخدام و پیوستن به اپل صحبت می‌کنم: از کجا می توانستیم حدس بزنیم که شیلر برای اپل یک بازاریاب فوق‌العاده خواهد بود؟ هدفم تخریب شیلر نیست، اما مطمئنم که اگر با پس‌زمینه‌ای که در زمان پیوستن به اپل داشت، وارد گوگل می‌شد، هرگز در گوگل استخدام نمی‌شد.

تیم کوک چطور؟ صادق باشید! تا همین چند سال پیش و اولین مرخصی پزشکی (‏استیو)‏ هرگز راجعبه او چیزی نشنیده بودید. یادتان هست وقتی تیم کوک در سال ۱۹۹۸ از شرکت Compaq به اپل پیوست، جنگ بر سر استعدادها وجود داشت؟ تیم قبل از Compaq، در Intelligent Electronics و IBM کار می‌کرد. به دانشگاه Auburn رفت و در رشته مدیریت بازرگانی Duke مشغول تحصیل شد. اگر کسی در سال ۲۰۰۰ میگفت که کوک در نهایت به عنوان مدیر عامل اپل جانشین جابز خواهد شد، می‌گفتید که آن‌ها دیوانه هستند.

ادی کیو بیستودو سال تمام دوران حرفه‌ای خود را در اپل گذرانده است. اسکات فوراستال از استنفورد خارج و مستقیماً برای کار وارد شرکت NeXT  شد.

 وقتی جانی آیو در سال ۱۹۹۶ به اپل پیوست، حتی در محافل طراحی به آن اندازه شناخته شده نبود چه رسد به اینکه در میان نخبگان سیلیکون ولی حضور داشته باشد. باب منسفیلد قبل از پیوستن به اپل در سال ۱۹۹۹، در Raycer Graphics کار می کرد. پیتر اوپنهایمر به عنوان مدیر مالی در سال ۱۹۹۶ از ADP به اپل آمد. تنها فرد آکادمیک لیست مدیران، فوراستال بود که از استنفورد آمده بود و حالا از آنجا رفته است. اعضای تیم مدیریتی اخراج شده و دانشکده‌های محل تحصیل آنها:

تیم کوک: ‏ Auburn

شیلر: BC

کیو: Duke

ایو : پلی‌تکنیک نیوکاسل

منسفیلد: Texas Longhorn

‏اوپنهایمر: ‏ Cal Poly San Luis Obispo and Santa Clara MBA

کرگ فدریگی: Cal including Master’s

بروس سوول:  University of Lancaster and JD GW University

جف ویلیامز :  North Carolina State and Duke MBA

دن ریچیو: UMass

و فراموش نکنید که استیو جابز از Reed College  اخراج شده بود ​​​

بیایید این دانشکده‌ها را با دانشکده‌های تیم مدیریت گوگل مقایسه کنیم:

لری پیج: دانشگاه ‏میشیگان و انصرافی دکترای استنفورد

اریک اشمیت: ‏ پرینستون و دکترای کالیفرنیا

سرگئی برین: ‏ماریلند و انصرافی دکترای استنفورد

نیکش آرورا: موسسه فن‌آوری در واراناسی، هند

دیوید دراموند: Santa Clara and Stanford JD

پاتریک پیشوت: ‏دانشگاه کبک مونترال و همچنین بورسیه Rhodes

آلن اوستاش: ‏دانشگاه مرکزی فلوریدا و دارای مدرک دکترا

آمیت سینجال: IIT Roorkee and Minnesota Ph.D

اندی روبین : دانشکده اوتیکا

دنیس وودساید: Cornell and Stanford JD

جف هوبر: استاد دانشگاه هاروارد و ایلینویز- Illinois

کنت واکر: Magna Cum Laude and Phi Beta Kappa from Harvard College and Stanford Law

لاسزلو بلوک: Pomona and Yale MBA

راشل ویتستون: بریستول و دوست نخست‌وزیر بریتانیا

سالار کمانگار : ‏استنفورد

شونا براون: Carleton ، بورسیه Rhodes و دکتری استنفورد)

سریدهار راماسوامی: Brown Ph.D.

ساندار پیچای : Indian Institute of Technology Kharagpur and Wharton MBA

سوزان وجیکی: هاروارد

اورس هولز : Eidgenössische Technische Hochschule (ETH), Zurich, Fulbright Scholar, and Stanford Ph.D.

ویک گوندوترا: (‏موسسه فن‌آوری هند، موسسه فن‌آوری Don Bosco ، بمبئی)

تعداد دکترای در تیم اپل صفر و در تیم مدیریت گوگل شش الی هشت نفر اگر لری و سرگئی را هم در تیم حساب کنیم.  گوگل همچنین دو  بورسیه  Rhodes و Fulbright  را نیز استخدام کرده است.

قصد ندارم استدلال کنم که دانش آموخته نخبگان بهتر یا بدتر است بلکه بنظرم چنین بین این دو شرکت درباره کسانی که تمایل دارند در طول زمان به ردههای بالا برسند تفاوت بسیار فاحشی وجود دارد.

و بعد از اینکه مدیران دیگر اپل مثل کوک از Auburn ، ایو از پلیتکنیک نیوکسل و منسفیلد از تگزاس تصمیم گرفتند که دیگر نمی‌توانند فوراستال تحصیلکرده از استفورد را تحمل کنند، یک نفر دیگر در در رده‌های بالاتر برای جانشینی وجود داشت.

من با استفاده از روانشناسی مجلسی و رفتاری می‌گویم که لری و سرگئی به طور واضح و به مرور زمان گروهی از افراد را با تصمیمات استخدام و ارتقا تشکیل دادند تا به افرادی که آن‌ها را تحسین میکنند، بازتاب ‌دهند اینها چه کسانی هستند: دارای مدرک دکترا، اکثراً فارغ التحصیلان استنفورد، دانشکده های برتر  و مدارس درجه یک.

در مقابل، به نظر می‌رسد که استیو جابز و کوک از اعتبار تحصیلی نخبگان  اجتناب کردهاند، عوامل دیگری ‏که به طور عمومی مشخص نشده ارزش قائلند – احتمالا اخلاق کاری، وفاداری، نوآوری، اخلاق و مورادی از این قبیل. ​

به نظرم اینکه دو غول فن‌آوری می‌توانند با چنین دیدگاه متفاوتی از معنای استعداد موفق شوند، بسیار جالب است.