تولید محتوا چگونه مخاطبان را به سمت شما سوق می دهد!

تولید محتوا در کسب و کار اینترنتی چه نقشی دارد؟

اگر اینترنت نقش مهمی در بازاریابی‌ کسب‌وکارتان دارد، تولید محتوای باکیفیت مسئلهٔ مهمی برای شماست. حتما برایتان پیش آمده که در مقابل صفحهٔ رایانه یا درحالی‌که به صفحهٔ اینستاگرام در گوشی موبایل خیره شده‌اید، نتوانید چیزی برای نوشتن پیدا کنید؛ ذهن‌تان قفل شده و برای یافتن موضوعی جذاب تقلا می‌کنید. اگر این تجربه‌ای آشنا برای شماست، این مطلب را از دست ندهید. در کسب‌وکارهایی که از تولید محتوا برای جلب مخاطب و درگیر کردن مشتریان بالقوه استفاده می‌شود، خلق یا شناسایی ایده‌های نو و جذاب می‌تواند چالش‌برانگیز باشد. من سالانه بیش از ۱۰۰ مقاله با متوسط ۱۵۰۰ کلمه در سایت‌ها و وبلاگ‌های مختلف می‌نویسم. در این میان به‌تجربه، نکاتی را آموخته‌ام که اکنون آنها را با شما در میان می‌گذارم. این شما و این ۱۱ نکتهٔ راه‌گشا برای نوشتن و تولید محتوا.

۱. ببینید «الان چه چیزی خیلی داغ است»

دست‌اندرکاران صنعت شما، اکنون از چه می‌گویند و به‌دنبال چه اخباری هستند؟ این روزها موضوع داغ صنعت شما چیست؟ با شناسایی روندها و موضوعات موردتوجه در صنعت مربوط، به احتمال زیاد موضوع جذابی برای نوشتن پیدا می‌کنید.

اگر نمی‌توانید با اطمینان روندها را شناسایی کنید، نگاهی به BuzzSumo.com بیندازید. با تایپ کردن موضوع در این سایت، فهرستی از مطالبی که بیشترین به‌هم‌رسانی را در بازار هدف شما داشته‌اند، به شما ارائه می‌شود.

۲. چیزی را به مخاطبان آموزش دهید

یکی از روش‌هایی که به روان کردن حرکت انگشتان‌تان روی صفحه کلید کمک می‌کند، نوشتن برای آموزش کاری‌ست که به‌خوبی بلدید. این کاری ساده است؛ کافی‌ست تصور کنید دوستی از شما دراین‌باره راهنمایی خواسته است. چهارچوب و گام‌های انجام کار را مشخص کنید، خواهید دید که در زمانی کوتاه به محتوایی جذاب می‌رسید.

علاوه بر این، خوب است بدانید مقاله‌ها و مطالب با موضوع «چطور …» معمولا جایگاه خوبی در رتبه‌بندی گوگل دارند، زیرا افراد زیادی از این موتور جست‌وجو برای یادگیری دربارهٔ موضوع یا فعالیتی خاص استفاده می‌کنند.

۳. از رقبا کش بروید

بی‌تردید منظورم این نیست که محتوای رقیب را کلمه به کلمه کپی کنید. اما خواندن محتوای برترین رقبا، روشی مؤثر برای دست‌یابی به ایده‌های جدید است. برای نمونه، با نگاهی به Moz.com ممکن است متوجه مقاله‌ای با عنوان «حواس‌تان باشد؛ گوگل جدید در راه است» شوید. با خواندن این مطلب شاید بخواهید دربارهٔ این بنویسید که «گوگل تغییر کرده است، حواس‌تان باشد از قافله جا نمانید».

۴. سایت‌ها و بلاگ‌های صنعت را بخوانید

در اغلب صنایع، سایت‌ها یا انجمن‌های مجازی شناخته‌شده‌ای وجود دارند که کاربران در آنها به بحث و تبادل نظر می‌پردازند. موضوعات پرطرفدار که بحث پیرامون آنها زیاد است و بیشتر هم‌رسانی می‌شوند، ایده‌های خوبی برای نوشتن به شما می‌دهند.

۵. دنباله‌ای برای مطالب پرطرفدار پیشین بنویسید

از هالیوود درس بگیرید؛ دنباله‌سازی کنید.

نگاهی به مطالب و مقاله‌های چند سال گذشته بیندازید. معمولا چند تایی از آنها با اختلاف به جایگاه بالاتری در میان مخاطبان دست یافته‌اند. از موفقیت آنها بهره بگیرید و ادامه‌ای برای آنها بنویسید.

۶. از ابزارهای شناسایی کلمهٔ کلیدی استفاده کنید

هیچ کس دلش نمی‌خواهد چیزی بنویسید که خوانده نشود. می‌توانید از چیزی بنویسید که همین حالا هم آدم‌های زیادی به‌دنبال اطلاعاتی دربارهٔ آن هستند.

یکی از بهترین ابزارها برای شناسایی این موضوعات، «کی‌ورد پلنر» (keyword planner) است. این ابزار مناسب‌ترین کلمه‌های کلیدی برای جست‌وجو در زمینه‌ای خاص را شناسایی می‌کند. در کی‌ورد پلنر گوگل به فهرستی از موضوعات مرتبط دست می‌یابید. همچنین با توجه به تعداد جست‌وجوی ماهانهٔ عبارت‌های مختلف، متوجه می‌شوید موضوعات مختلف چقدر موردتوجه و پرطرفدار هستند.

۷. دربارهٔ اشتباهات بزرگ‌تان بنویسید

همهٔ ما اشتباه می‌کنیم. اگرچه یادآوری و صحبت دربارهٔ آنها ممکن است برایمان خوشایند نباشد، اما این اشتباهات موضوعات جذابی برای خوانندگان ما هستند. غرور را کنار بگذارید و با نوشتن از اشتباهات‌تان به دیگران کمک کنید تا از اشتباهات مشابه اجتناب کنند.

۸. با آدم‌های موفق مصاحبه کنید

یکی از ساده‌ترین راه‌های تهیهٔ محتوا، مصاحبه با افراد از طریق ایمیل و انتشار پاسخ‌های آنهاست. کافی‌ست فردی خبره و اثرگذار را در صنعت مربوطه پیدا کنید و به‌وسیلهٔ ایمیل (یا تماس تلفنی و ضبط مکالمه) با او مصاحبه کنید. پس از نوشتن مقدمه‌‌ای دوبندی، پرسش‌ها و پاسخ‌ها را بیاورید.

۹. برای کتاب‌ها نقد بنویسید یا آنها را خلاصه کنید

در چند وقت اخیر چه کتاب جذابی خوانده‌اید؟ چرا خلاصه‌ای از آن را به دیگران ارائه نمی‌کنید؟ همچنین می‌توانید نقدی برای آن بنویسید. نقد کتاب نه‌تنها به جذب مخاطب بیشتر برای کتاب کمک می‌کند بلکه به‌وسیلهٔ آن شما مخاطبان‌تان را با چیزی آشنا می‌کنید که تأثیر شگرفی در زندگی‌تان داشته است.

۱۰. مقاله‌ای در رد مقاله‌ای دیگر بنویسید

حتما برایتان پیش آمده که مطلبی بخوانید که به‌تمامی با آن مخالف بوده‌اید. این احساس را با مخاطبان‌تان در میان بگذارید. مقاله‌ای بنوسید که از زاویهٔ دید مخالف به موضوع مقالهٔ موردبحث می‌پردازد.

البته باید این موضوع را به نویسندهٔ مقالهٔ اصلی اطلاع دهید. اگر در مقاله‌تان لحنی محترمانه داشته باشید، ممکن است گفت‌وگو و بده‌بستان‌های جذابی در نظرات کاربران شکل بگیرد.

۱۱. فهرست‌مقاله تهیه کنید

مجله‌های ردیف‌شده در قفسه‌های دکه‌های روزنامه‌فروشی و وبلاگ‌های شناخته‌شده در BuzzSumo.com یک نقطهٔ مشترک دارند: فهرست‌ها.

مطالبی که در قالب فهرست تهیه می‌شوند و این روزها آنها را «فهرست‌مقاله» (listicles) می‌نامند رایج‌ترین نوع محتوا در سایت‌ها و وبلاگ‌ها هستند. این امر دلیل ساده‌ای دارد؛ خوانندگان آنها را دوست دارند. تهیهٔ فهرست‌مقاله‌ ساده است و از طرف دیگر خواندن آن هم راحت است. دفعهٔ بعد که برای نوشتن آماده می‌شوید، فهرستی از عنوان‌هایی که به ذهن‌تان می‌رسد تهیه کنید. سپس چند جمله‌ای برای هر عنوان بنویسید. در زمان کوتاهی، مطلبی ۱۰۰۰ کلمه‌ای پیش‌رویتان آماده است. درست مانند کاری که من برای این مطلب کردم! اکنون بهانه‌ای برای خیره ماندن به صفحهٔ رایانه ندارید. یکی از این ۱۱ ایده را انتخاب و کار را شروع کنید. باور کنید آسان‌تر از آن چیزی‌ست که فکر می‌کنید.