ثروتمندترین افراد قاره آفریقا چه کسانی هستند؟

ثروتمندترین افراد قاره آفریقا چه کسانی هستند؟

در آفریقا نیز مانند هر جای دیگری از جهان، ثروتمندترین افراد به خوبی از این بیماری همه‌گیر جان سالم به در برده‌اند. ۱۸ میلیاردر این قاره به طور متوسط ۴.۱ میلیارد دلار دارایی دارند که ۱۲ درصد بیشتر از یک سال پیش و بخشی از آن توسط بازار سهام در حال رشد نیجریه اداره می‌شود. نشریه فوربز به تازگی ثروتمندترین افراد قاره آفریقا را معرفی کرده است که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

ثروتمندترین افراد قاره آفریقا

برای دهمین سال متوالی، الیکو دانگو از نیجریه ثروتمندترین فرد این قاره به ارزش ۱۲.۱ میلیارد دلار است که از فهرست سال گذشته ۲ میلیارد دلار بیشتر است که به لطف افزایش ۳۰ درصدی در قیمت سهام سیمان دانوته، با ارزش ترین دارایی او می‌باشد.

دومین فرد ثروتمند، ناسف ساویریس از مصر است که بزرگ‌ترین دارایی آن نزدیک به ۶ درصد از سهام آدیداس ورزشی است.

نفر سوم نیکی اوپنهایمر از آفریقای جنوبی، که یک سهم از شرکت الماس دیبر را به ارث برده و شرکت را تا سال ۲۰۱۲ اداره می‌کرد، زمانی که ۴۰ درصد سهم خانواده‌اش را در دیبر به غول معدن انگلوامریکن به مبلغ ۵.۱ میلیارد دلار فروخت.

عبدالصمد رابو یکی دیگر از سرمایه‌داران صنعت سیمان نیجریه در سال جاری است. به طور قابل‌توجهی، سهام شرکت سیمان بوآ که در ژانویه ۲۰۲۰ در بازار بورس نیجریه ثبت شد، در سال گذشته ارزش خود را دو برابر کرده‌است. این امر باعث شد تا ثروت ربیع تا ۷۷ درصد افزایش یابد و به ۵.۵ میلیارد دلار برسد.

یک نکته که باید به آن اشاره کرد این است که رابو و پسرش با هم حدود ۹۷ درصد از شرکت را در اختیار دارند و به شرکت یک سهام عمومی کوچک می‌دهند. بورس اوراق بهادار نیجریه نیازمند آن است که ۲۰ درصد یا بیشتر از سهام یک شرکت در اختیار عموم قرار گیرد، یا اینکه سهام شناور حداقل ۲۰ میلیارد نایرا یعنی حدود ۵۰ میلیون دلار ارزش داشته باشد. سخنگوی بورس سهام نیجریه به فوربس گفت که سیمان بوآ دومین شرط را برای جلوگیری از ارزش سهام در زمانی که سهام شناور عمومی یک شرکت کم‌تر از ۵ درصد است را برآورده می‌کند.

در حالی که برخی میلیارد ها ثروتمندتر شدند، دو نفر از لیست ثروتمندان آفریقا در سال ۲۰۲۰ به زیر مرز ۱ میلیارد دلار رسیدند. در حقیقت، تنها دو زن میلیاردر آفریقایی هر دو از لیست حذف شده­اند.

طبق محاسبات فوربز ثروت فولونشو آلاکیجا از نیجریه که صاحب یک شرکت اکتشاف نفتی است، به دلیل کاهش قیمت نفت کم‌تر از ۱ میلیارد دلار کاهش یافت و ایزابل دوس سانتوس، که از سال ۲۰۱۳ ثروتمندترین زن آفریقا بوده‌، توسط مجموعه‌ای از تصمیمات دادگاه مبنی بر مسدود کردن دارایی‌های خود در آنگولا و پرتغال از جایگاه خود برکنار شد.

در ژانویه ۲۰۲۰، دادستان‌کل آنگولا داس سانتوس را به اختلاس و پولشویی متهم کرد. دادگاه آنگولایی ادعا کرد که اقدامات انجام‌شده توسط داس سانتوس، همسرش سیندیکا دوکولو (‏که طبق گزارش‌ها در اکتبر ۲۰۲۰ در یک حادثه غواصی فوت کرد)‏و یکی دیگر از همکاران او باعث ضرر ۱۴ / ۱ میلیارد دلاری دولت آنگولایی شد.

فوربز دارایی‌های مسدود شده داس سانتوس را در صفر نشان داده‌است. داس سانتوس از طریق یک سخنگو از اظهار نظر خودداری کرد.

این ۱۸ میلیاردر اهل آفریقا از هفت کشور مختلف آمده‌اند. آفریقای جنوبی و مصر هر کدام پنج میلیاردر دارند و پس از آن نیجریه با سه و مراکش با دو میلیاردر قرار دارند.

روی هم رفته دارایی آن‌ها ۷۳.۸ میلیارد دلار است، که کمی بیشتر از ۷۳.۴ میلیارد دلار ارزش مجموع ۲۰ میلیاردر در فهرست ثروتمندترین مردم آفریقا در سال گذشته است.

​​​​​​​​فهرست­های ما ثروت میلیاردرهای آفریقایی که در آفریقا زندگی می‌کنند یا کسب‌وکار اولیه خود را در آنجا دارند را پی‌گیری می‌کند، بنابراین به استثنای مو ابراهیم، میلیاردرهای متولد سودان که یک شهروند انگلیسی و یک میلیاردر لندن است.  محمد الفاید، یک شهروند مصری، تریو مسیوا، یک شهروند زیمباوه و یکی از ساکنان لندن، به خاطر دارایی‌های مخابراتی خود در آفریقا در این فهرست دیده می‌شوند.

ما ارزش خالص را با استفاده از قیمت‌های سهام و نرخ ارز از پایان تجارت در جمعه هشتم ژانویه ۲۰۲۱ محاسبه کردیم. برای ارزش‌گذاری کسب و کارهای خصوصی، با تخمین‌های درآمد یا سود شروع و نسبت‌های قیمت به فروش یا قیمت به درآمد را برای شرکت‌های عمومی مشابه اعمال می‌کنیم. برخی از اعضای فهرست طی چند هفته یا چند روز از تاریخ اندازه‌گیری ما غنی‌تر یا ضعیف‌تر می‌شوند.