عوامل موفقیت از دیدگاه بیل گیتس

عوامل موفقیت از دیدگاه بیل گیتس

به جرات بیل گیتس یکی از محبوب ترین کارآفرینان در تمام دوران است که با راه اندازی یک شرکت نرم افزاری پس از رها کردن هاروارد در سال ۱۹۷۴ ، انقلابی را در زمینه  فناوری به وجود آورد. این مرد بزرگوار و انسان دوست ، سرمایه گذار و بنیانگذار مایکروسافت است. موفقیت وی در راه اندازی امپراطوری مایکروسافت برای او،  لقب یکی از ثروتمندترین مرد جهان را به ارمغان آورد. اکنون می خواهیم عوامل موفقیت را از نگاه این مرد بزرگ با شما در میان بگذاریم.

اگرچه وی از سمت خود به عنوان مدیرعامل مایکروسافت چشم پوشی کرده است ، کارآفرینان جوان می توانند در مسیر پر فراز و نشیب کارآفرینی بیل گیتس را به عنوان الگوئی تمام عیار در نظر بگیرند و چند درس مهم کسب و کار را بیاموزند که یقینا آنان را در مسیر کامیابی و موفقیت رهنمون خواهد بود. برای هموار تر کردن مسیر کسب و کار و دستیابی به موفقیت کارآفرینان جوان ، ما در این مقاله چند درس مهم تجاری از عوامل موفقیت بیل گیتس را گردآوری و ارائه کرده ایم.

 

عوامل موفقیت | دکتر مهاجر

 

۱)سریع حرکت کنید و نوآوری کنید.

برای حفظ رقابت در دنیای استارتاپی اشباع شده امروزی، باید با سرعتی بیشتر حرکت کنید و روی نوآوری مستمر متمرکز شوید. این همان کاری است که بیل گیتس انجام داد و موفق شد ، و از کارآفرینان جوان می خواهد که از او به عنوان نمونه ای موفق در این زمینه درس بگیرند. بیل گیتس فکر می کند که: “مهمترین عامل سرعت در سازمان غالبا مسائل فنی نیست بلکه  بحث فرهنگی است. او همه را متقاعد می کند که بقای شرکت بستگی به حرکت در سریعترین زمان ممکن را دارد. “

 

۲) ایده ها و دیدگاه های خود را با تیم مطرح کنید.

دقیقاً همانطور که گیتس سالهای پیش از ظهور رابط گرافیکی صحبت می کرد ، او پیش بینی کرد که اینترنت دنیای ما را متحول خواهد کرد.در ماه مه ۱۹۹۵ ، گیتس آنچنان متقاعد شده بود که اینترنت آینده مایکروسافت خواهد بود، خود را آماده نوشتن یادداشتهای بسیار طولانی برای برای کارکنان مایکروسافت کرد. او در یادداشت های خود بیان می کند که:

“اینترنت موجی عظیم است. اینترنت قوانین را تغییر خواهد داد. این یک فرصت  و چالشی باورنکردنی است. من مشتاقانه منتظر نظرات شما هستم که چگونه می توانیم استراتژی خود را برای ادامه رکورد موفقیت آمیزو  باورنکردنی خود  بهبود بخشیم. “

گیتس زمان زیادی را برای  نوشتن این یادداشت صرف کرد، زیرا او تشخیص داده بود که چقدر مهم است که تمام تیم وی با مأموریت مایکروسافت آشنا و همراه  شوند. نتیجه این یادداشت ارائه  ویندوز ۹۵ با Internet Explorer همراه شد.

 

۳)همیشه به آینده فکر کنید

درس مهم از بیل گیتس: اگر می خواهید در کسب و کارتان پیشرو باشید، به  آینده فکر کنید.

برای اینکه یک قدم جلوتر از رقبا باشید، باید آینده را پیش بینی کنید و از قبل برای آن آماده شوید. موفقیت بیل گیتس تا حدی به دیدگاه آینده نگرانه وی بستگی دارد. به همین دلیل ، مایکروسافت همیشه یک قدم جلوتر از تمامی رقبای خود بود. حتی وقتی بازنشسته  شد ، به آینده فکر می کرد. وی در مصاحبه  خود با مجله PC پیش بینی کرد که دستگاه های تلفن همراه ، تلویزیون های اینترنتی و رابط کاربری طبیعی در سال های آینده محبوبیت بیشتری کسب می کنند و تاریخ ثابت می کند که او در این زمینه  درست گفته است.

۴)ارزش زمان را درک کنید

بیل گیتس همیشه ارزش زمان را به کارآفرینان جوان یادآوری می کند و آنان را از هدر دادن  ساعات کاری گرانبها برحذر می دارد. به همین دلیل است که او به کارآفرینان توصیه می کند نبردهای خود را با دقت انتخاب کنند. حتی ثروتمندترین مردان جهان نمی توانند وقت بخرند ، “مهم نیست که چقدر پول داشته باشید ، نمی توانید زمان بیشتری بخرید.” این نشان می دهد که زمان با ارزش چقدر است.ساعاتی که امروز هدر می دهید هرگز  برنمی گردد حتی اگر میلیون ها دلار برای آنها هزینه کنید. وی توصیه می کند فعالیت هایی که زمان شما را  تلف می کنند در برنامه خود مشخص کرده و آنها را از برنامه خارج کنید. به جای هدر دادن زمان خود در جلساتی که بدون نتیجه مفیدی به پایان می رسند ، جلسات مثمر ثمر داشته باشید. برای دستیابی به نتایج بهتر از حواس پرتی ها تا حد ممکن پرهیز کنید.

۵)کنترل کیفیت بسیار اهمیت دارد.

با رشد کسب و کار شما ، احتمالاً مجبور خواهید شد تیمی از متخصصان را استخدام کنید. ممکن است وسوسه شوید فقط به آنها اجازه دهید کار کنند و به شما اعتماد کنند که کار خوبی را انجام می دهند. اما شرکت شما دارای اعتبار خاصی است، بنابراین از بیل گیتس درس بگیرید و از نزدیک به خروجی تیم خود توجه داشته باشید.

۶)ایده های تحول آفرین باید نشان داده شوند، نه بیان شوند.

مانیتورهای کامپیوتر فقط  یک بار متن را  نمایش می دادند. در اوایل دهه ۸۰ ، بیل گیتس و استیو بالمر به سراسر کشور سفر  کردند و سمینارهایی در مورد واسط های گرافیکی در  سیستم عامل های آینده برگزار کردند، اما هیچ کس به آنها اعتماد نکرد.

شرکت های کامپیوتری  به بنیانگذاران مایکروسافت گفتند که رابط های گرافیکی بسیار کند هستند و ضمنا نوشتن نرم افزار برای آنها دشوار خواهد بود. وقتی مایکروسافت در سال ۱۹۸۳ اعلام کرد که  سیستم عامل ویندوزرا تولید می کند ، کمتر کسی به این موضوع اهمیت داد.

ناگهان ، در این صنعت همه دریافتند  که موج آینده شامل پنجره ها ، نمادها ، منوها و یک وسیله اشاره گر خواهد بود. طی چند سال ، بازار با نرم افزار سیستم عامل گرافیکی غرق شد. نمونه های قابل توجه شامل Deskmate ، Workbench و – البته – ویندوز مایکروسافت بود.

مایکروسافت فقط یک سال پس از موفقیت Mac توانست ویندوز ۱٫۰ را در سال ۱۹۸۵ عرضه کند ، زیرا آنها از دو سال قبل مشغول توسعه نرم افزار بودند. اگر ایده انقلابی دارید ، نگران نباشید اگر افراد دیگر متوجه آن نمی باشند. اکنون آن را شروع کنید و برای زمان مناسب آماده شوید.

 

۷) نگذارید موفقیت شما را اغفال کند

بیل گیتس بیان می دارد موفقیت معلمی خطرناک است و این ذهنیت را در افراد موفق پدید می آورد که آنان شکست ناپذیر هستند. با این باور وی توصیه می کند که نباید الگوهای اولیه موفقیت را نادیده گرفت و با آمادگی کامل برای رویاروئی با چالش های آینده هدفگذاری و برنامه ریزی داشت.

 

۸) از اشتباهات خود درس بگیرید.

 وقتی صحبت از شکست می شود ، بیل گیتس پیشنهاد می کند که شما باید شکست را بپذیرید ، از اشتباهات خود بیاموزید و به جای اینکه درباره آن صحبت کنید و تسلیم شوید ، رو به جلو حرکت کنید. یکی از نقل قول های معروف او ، “خوب است برای موفقیت جشن بگیرید ، اما توجه به درس های شکست مهم تر است.”  این نقل قول بیانگر نگرش وی در مورد مقابله با شکست در زندگی است.

به گفته بیل گیتس ، شکست به همان اندازه اهمیت دارد که موفقیت مهم است ، زیرا شما را مجبور می کند که به اهداف و برنامه های خود رجوع کنید و به شما در تجزیه و تحلیل نقاط ضعف و دلایل شکست کمک می کند. در نتیجه می توانید این موارد را برطرف کرده و از انجام دوباره اشتباهات خودداری کنید، در حالیکه با موفقیت این کار امکانپذیر نمی باشد. شکست را به عنوان یک عامل یادگیری به جای یک عامل تحقیر کننده در نر بگیرید و به آن اجازه ندهید که شما را وادار کنید که حرکت نکنید.