چگونه دیگر کارآفرین نباشیم ؟! | خروج از کارآفرینی

چگونه دیگر کارآفرین نباشیم ؟!

همانطور که می دانید تب کارآفرینی دنیا و مخصوصا کشور ما را به شدت فرا گرفته است. چه بسا افراد پیر و علی الخصوص جوان به امید رسیدن به قله های موفقیت وارد فضای کسب و کار شده و پس از شکست نه راه پس دارند و نه راه پیش! اما راه چاره چیست؟ کماکان می بایست به اشتباهات خود ادامه داد یا از‌ آن خارج شد؟ مسلما خروج از کارآفرینی تبعاتی دارد که در این مقاله در ارتباط با اینکه چگونه دیگر کارآفرین نباشیم برای شما مطالبی را در میان خواهیم گذاشت.

چگونه دیگر کارآفرین نباشیم ؟! | خروج از کارآفرینی

 

آن‌ها همه چیز را به خطر می‌اندازند تا شرکت‌های جدید تاسیس کنند، امپراطوری‌ها را بسازند، سپس خارج شوند و این روند را تکرار کنند. برخی از آن‌ها موفق می‌شوند، در حالی که برخی دیگر از رده خارج  و سوخت می شوند. برای یک کارآفرین تا روز خروج از کار، فراز و نشیب‌ها بخشی از سبک زندگی شان هستند. تعداد کمی از آن‌ها ممکن است تا روزی که زنده هستند، شرکت‌های جدید پایه گذاری کنند، اما در نهایت اغلب کارآفرینان رویای زندگی پس از کسب‌وکار را در سر می پرورانند. با این حال، بسیاری از افرادی که در تمام طول عمر خود کار می‌کنند، سزاوار استراحت و آرامش هستند، اما رها کردن عاداتی که آن‌ها را در زندگی کاری خود موفق کرده‌است، برای بسیاری دشوار است.

چگونه به زندگی دور از کارآفرینی تغییر مسیر دهیم

اگر به تازگی خروج از کار داشته اید و یا قصد دارید برای لذت بردن از بخش‌های دیگر زندگی کناره گیری کنید، مضطرب نشوید. لازم نیست از ویژگیهای شخصیتی که باعث موفقیت تان شده اند چشم پوشی کنید. در مقابل، مهارت‌ها و طرز فکری که به عنوان یک کارآفرین ایجاد کرده‌اید می‌تواند به شما کمک کند تا از سال‌های پس از تاسیس بیش‌ترین استفاده را بکنید.

استیو براورمن، مدیر عامل شرکت مشاوره خانواده پاتوستون می‌گوید: « کارآفرینان با شور و هیجان،پیش بینی آینده و برنامه ریزی شکوفا می شوند. عادات خوب و انتظارات سریع که کارآفرینان به آن‌ها افتخار می‌کنند، واقعاً می توانند بسیار خوب عمل کنند، بنابراین نیازی به احساس نا آزمودگی و ترس از ناشناخته نیست.»

به گفته براورمن، این امر برای کارآفرینانی که پس از ترک وظایف مدیرعامل، حضور خود را در هیئت مدیره و در قابلیت‌های مشورتی حفظ می‌کنند، دو برابر می‌شود. او توضیح می‌دهد: «در حالیکه خروج شما پاداش ایجاد یک کسب‌وکار است، همچنین باید به کسانی که پشت سر شما هستند قدرت دهید تا چشم انداز و میراث شما را پیش ببرند و موفقیت و رضایت بیشتری برای سهامداران تان ایجاد کنند. زندگی بعد از خروج از کارآفرینی می‌تواند طبق خواسته شما باشد. می‌توانید پس اندازهای خود را برای چند دهه آینده در ساحل تایلند سرمایه‌گذاری کنید، یا می‌توانید هر روز صبح ساعت پنج از خواب بیدار شوید تا به شهر رفت و آمد کنید و به نسل بعدی کمک کنید تا کار خود را انجام دهند. می‌توانید به یک سرمایه‌گذار نجان دهنده تبدیل شوید یا استعدادهای تجاری خود را به سازمان‌های غیرانتفاعی اهدا کنید که به افرادی مانند شما نیاز دارند تا تا بتوانند جهان را به مکانی بهتر تبدیل کنند.

زندگی پس از خروج از کارآفرینی باید چگونه باشد

اگر از فکر خروج نهایی احساس آرامش یل ترس دارید اصلاً ناامید نشوید. زندگی با تمام پیچیدگی هایش فقط یک جور سرمایه گذاری است. با شروع یک برنامه از زندگی پس از خروج خود لذت ببرید:

  1. قراردادهای روشن قانونی تنظیم کنید.

هیچ‌کس نمی خواهد یک زندگی جدید تواماً با یک جنگ حقوقی ناخوشایند را شروع کند. مهم نیست که چقدر به تیم قبلی خود اعتماد دارید و یا چقدر برای جدایی کامل از کسب‌وکار خود بی‌میل هستید، روی یک وکیل سرمایه‌گذاری کنید تا خطوط لازم بین زندگی گذشته و زندگی جدید خود را مشخص کنید. دوستان و خانواده‌ها به طور معمول به دنبال معاملات دوستانه و قراردادهای غیر مکتوب و شفاهی به جان یکدیگر می افتند. همه چیز را روی کاغذ بیاورید تا بتوانید با وجدانی پاک و خیالی آسوده وارد مرحله بعدی زندگی شوید.

  1. به خودتان همان توجهی را نشان دهید که به یک سرمایه گذاری نوید بخش می دهید.

هرگز نمی‌توانید در شرکتی سرمایه‌گذاری کنید که قبلاً به آن دقت نکرده اید. چرا باید زندگی را شروع کنید که قبلاً برایش وقت نگذاشته اید؟ شاید احساس می کنید که باید عجله کنید، اما زندگی خارج از این حیطه، به این سرعتی که عادت دارید پیش نمی رود. یک لحظه نفس بکشید و به چیزهایی مهم فکر کنید. به این فکر کنید که چقدر زمان دارید، چقدر از آن زمان را می‌خواهید صرف سرمایه‌گذاری‌های جدید کنید و ترجیح می‌دهید کدام بخش از زندگی تان در گذشته را حذف کنید.

  1. گزینه‌های خود را قبل از انتخاب کاهش دهید.

خروج های موفق با ثروت همراه هستند، شاید بهتر بدانید که چگونه از آنها استفاده کنید. به جای این که نیمی از پول خود را صرف سرمایه‌گذاری‌های نجات بخش کنید، سوار بر موج شوید، ببینید زندگی تان با یک بودجه کوچکتر چگونه خواهد بود. ممکن است متوجه شوید که دیگر به آن اندازه که فکر می کردید نیازهای مالی نداشته باشید. ​مایکل دو لا مازا، یکی از بنیانگذاران سابق اینکیرا، پس از آگاهی از اینکه اوراکل کسب و کار قبلی خود را خریداری کرده‌است، قول داد به مدت یکسال بعد از خروجش سرمایه اش را خارج نکند.

او می‌گوید:« با نگاه به گذشته، از تصمیم خودم برای خرج نکردن پول خروجم به مدت یک سال راضی هست. تجربه به من دیدگاه بهتری درباره ثروت و یک درس ارزشمند داده‌است: اینکه پول همه چیز نیست و قطعاً ارزش شما را تعیین نمی‌کند.»

  1. دور خود را با افرادی پر کنید که الهام‌بخش رشد جدید هستند.

جف جیسا، یک کارآفرین موفق که حالا در سمت مشاور است، به موسسان به تازگی خارج شده توصیه می‌کند که گروه خود را اولویت‌بندی کنند.جیسا می‌گوید: «بسیاری از کارآفرینان منافع روانی شرکت‌هایشان، به ویژه حس جامعه پذیری و هدف را نادیده می‌گیرند. به همین دلیل، توصیه می‌کنم که یک جامعه یا گروه همتا ایجاد شود.» اگر متوجه شدید که گروه‌های محلی، مانند سازمان‌های غیرانتفاعی مشکل را حل نمی‌کنند، با دیگر رهبران سابق کسب‌وکار هم‌کاری کنید و به دنبال یک شتاب دهنده راه‌اندازی باشید که به طور بالقوه می توانید سرمایه گذاری های جدید را هنگام تمرین کارآفرینی در برنامه خود جا دهید.

نکته جالب در مورد خروج از کارآفرینی این است که تصمیم می‌گیرید کدام خروجی آخرین خروج شما باشد. می‌توانید اگر دوست داشتید سال آینده، چند سال دیگر یا بیست سال بعد یک کسب و کار جدید راه اندازی کنید. زندگی مال شماست، در هر مرحله ای که هستید آن را سخت در آغوش بگیرید و هرگز نگذارید تعریف فرد دیگری از بازنشستگی شما را به دام بیندازد.