کرونا در حوزه فین تک ، میلیاردرهای جدید می سازد

کرونا در حوزه فین تک ، میلیاردرهای جدید می سازد

کرونا فین تک و خلق میلیاردرهای جدید در این حوزه بحث امروز ماست. مصرف کنندگان خانه نشین و چک های محرک (حمایتی) لطفی برای تامین مالی آنلاین اقساط، بانک‌های دیجیتال و کسب و کار روزانه بوده‌اند.

در سال ۲۰۱۵ نیک مولنار با پدر و مادرش در سیدنی استرالیا زندگی می‌کرد و از کامپیوتر رومیزی اتاق‌خواب دوران کودکی­ اش جواهرآلات می‌فروخت. همه چیز از ساعت سیکو ۲۵۰ دلاری گرفته تا حلقه های نامزدی ۱۰ هزار دلاری به فروش می­رساند. این جوان بیست و پنج ساله در بازاریابی آنلاین به قدری خوب عمل کرد که تبدیل به بزرگ‌ترین فروشنده جواهر استرالیا در ایبای شده بود و روزانه هزاران بسته ارسال می‌کرد. در همان سال، او با آنتونی ایزن، سرمایه‌گذار و بانکدار سابق که نوزده سال از او بزرگ‌تر بود و در آن سوی خیابان زندگی می‌کرد، متحد شد. آن‌ها سرویس آنلاین افترپی را در حوزه فین تک تاسیس کردند که به خریداران ایالات‌متحده، انگلستان، استرالیا، نیوزیلند و کانادا این امکان را می‌داد تا برای اقلام کوچک مانند کفش و پیراهن در چهار قسط بدون بهره در طول شش هفته پول پرداخت کنند. مولنار سی ساله امروز می‌گوید: «من یک جوان نسل جدید بودم که در بحران سال ۲۰۰۸ بزرگ شدم و تغییر بزرگ را از بستانکاری به بدهکاری دیدم.» اما با ما همراه باشید تا ببینید کرونا فین تک را چگونه رشد داد.

کرونا فین تک

 

خلق میلیاردرهای جوان در دوران کرونا فین تک

نسل مولنار که یا فاقد کارت اعتباری بود و یا از بالا رفتن بدهی با نرخ بهره بالا درکارت‌های اعتباری شان می‌ترسیدند، به سرعت به استقبال این روش جدید برای خرید و فروش کالا رفتند.

پنج سال بعد، مولنار و ایزن، که هر کدام حدود هفت درصد از شرکت را در اختیار دارند، طی یک بیماری همه‌گیر تبدیل به میلیاردر شدند. پس از دوران قرنطینه، سهام افترپی که در سال ۲۰۱۶ وارد بازار سهام شد،  به لطف فروش در تجارت الکترونیک نزدیک به ده برابر شده‌است. در سه‌ماهه دوم، این شرکت ۳.۸ میلیارد دلار معاملات انجام داده‌است که نسبت به دوره مشابه در سال گذشته، ۱۲۷ درصد افزایش داشته‌است. ​

خرید کن، بعداً پول بده

​​​​​​​​پس از افت شدید سهام افترپی در ماه مارس، رونق تجارت الکترونیک و نسل جدید که از کارت اعتباری خسته شده‌اند، سهام این شرکت پرداخت اقساط را به رقم بالایی رسانده و در عرض شش ماه تقریبا دو برابر کرده‌است. ​

آن‌ها تنها کسانی نیستند که در این چند ماه اخیر ثروتمند شده اند. براساس تحلیل فوربز، حداقل پنج کارآفرین فن‌آوری نهایی از جمله این دو استرالیایی توسط این پاندمی به رتبه میلیاردها صعود کرده‌اند. برخی دیگر شامل کریس بریتانیایی، موسس بانک دیجیتال کیمه و ولاد تنایف و بایجو بهاتت، مدیران عامل برنامه تجارت سهام رابین هود هستند. چندین بنیانگذار دیگر از این شرکت‌ها مانند کلارا و مارگتا نیز ناگهان میلیاردر شده­اند.

همانند سایر بخش‌ها، رکود کرونا هم برندگان و هم بازندگان خود را در حوزه فناوری خلق کرده‌است. برای مثال، لیندینگ کلاب، که وام‌های شخصی به مصرف کنندگان با ریسک بالاتر ارائه می‌دهد، سی درصد از کارکنان را اخراج کرد؛ وام‌دهنده کوچک تجاری فروش خوبی داشتند. اما این ویروس باعث اوج رشد محصولات فن‌آوری توسط مصرف کنندگان در تجارت الکترونیک مانند آمازون و فعالان خانگی زوم، اسلاک و دوک­ساین شده است.

ویکتوریا تریگر، یک شریک عمومی در سرمایه‌گذاری فن‌آوری که مدیریت شرکت سرمایه‌گذاری فلیسیس را بر عهده دارد، می‌گوید: « پذیرش فن‌آوری مالی توسط مصرف‌کننده، به ویژه در بین افراد بیست تا چهل ساله قبل از پاندمی بسیار شدید بود. این بیماری همه‌گیر مانند یک موشک در حال رشد است و سرعت پذیرش را در همه گروه‌های سنی از جمله افراد چهل تا شصت ساله را افزایش داده‌است.»

چندین توسعه کورنا محور به فن‌آوری مالی کمک شایانی کرده است. به عنوان مثال، تغییر مصرف کنندگان به سمت هزینه‌های آنلاین و خدمات تحویل آنلاین یک لطف برای شرکت‌های خدمات پرداخت آنلاین بوده است.

شرکت مارکتا که یک پردازشگر پرداخت‌های تخصصی که مشتریان آن شامل اینستارت، دورداش و همکاران او هستند، در حال مذاکره برای ورود به بازار بورس با ارزش‌گذاری هشت میلیارد دلاری بوده‌است، چهار برابر آنچه که در مارس سال ۲۰۱۹ ارزش داشت. این امر به مدیر عامل جیسون گاردنر، که مالک ۱۰ درصد مارکتا است، سهمی به ارزش هشتصد میلیون دلار می‌دهد.

در همین حال، کنگره قانون دوم میلیارد دلاری کارس در ماه مارس با ۱۲۰۰ دلار برای هر فرد بزرگ‌سال کنترل انگیزه، تعطیلات پرداخت وام دانشجویی و (‏اکنون منقضی شده‌است)‏۶۰۰ دلار در هفته مکمل بیکاری به بسیاری از آمریکایی‌ها کمک کرد تا از نظر مالی روی پا باشند و برخی بانک‌های دیجیتال  در حوزه فین تک مانند کیمه به نان و نوا برسند.

در سه‌ماهه دوم سال ۲۰۲۰، در میان قرنطینه و ترس‌های ناشی از کرونا، مصرف کنندگان هزینه‌های سفر، رستوران‌ها و اقلام لوکس که معمولاً از کارت اعتباری خود پرداخت می کردند را کاهش دادند، اما به خرج کردن بر روی لوازم ضروری و اقلام کوچک‌تر ادامه دادند، چیزهایی که به احتمال زیاد با کارت‌های اعتباری پرداخت می‌کنند. طبق گفته یک شرکت تحقیقاتی به نام موفت ناتنسون، در طول آن فصل، حجم تراکنش های کارت اعتباری ویزا از سال قبل ۲۴ درصد کاهش داشته‌است، در حالی که تراکنش های کارت بدهی ۱۰ درصد افزایش داشته‌است.  کارت‌های بدهی (‏به جای چک کردن یا کارت اعتباری)‏ ابزهاری هزینه‌ای هستند که اغلب توسط شرکت‌هایی مانند سوفای، دیو و مانی ارائه می‌شوند. ​

بانک دیجیتال کیمه مستقر در سان‌فرانسیسکو، به طور خاص، از پرداخت‌های محرک به نفع خود استفاده کرده‌است. در اواسط ماه آوریل، حدود یک هفته قبل از اینکه ۱۲۰۰ دلار توسط دولت به مردم تزریق شود، شروع به پرداخت پول به حساب مشتریان آمریکایی‌ خود کرد و حدود ۱.۵ میلیارد دلار سود کرد. بریت مدیر عامل گزارش می‌دهد: «پس از عرضه چک های محرک، ما بزرگ‌ترین افتتاح حساب را در تاریخ شرکت داشته­ایم.»

این بیماری همه‌گیر، کل هزینه‌های مصرفی را کاهش داده‌است و نرخ بیکاری همچنان ۴ / ۸ درصد است دو عاملی که بر پایه مشتریان با درآمد متوسط کیمه تاثیر می‌گذارد. با این حال، برای هر کاربر، هزینه متوسط برای هر مشتری نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. بریت می گوید:«بخشی از دلیل آن برنامه‌های دولت درباره پرداخت‌های پولی و بیمه بیکاری است.»

طبق گفته یکی از کارشناسان که با تعداد شرکت خصوصی آشنایی دارد، امروز درآمد سالانه کیمه با نرخ ششصد میلیون دلار در حال رشد و ترقی است. سرمایه گذاران با ارزش‌گذاری جدید ۱۴.۵ میلیارد دلاری به همراه ۴۸۵ میلیون دلار سرمایه در اواسط ماه سپتامبر اعلام کردند که این شرکت ۲۴ برابر درآمد خود ارزش دارد. برخی از سرمایه گذاران می‌پرسند که آیا کیمه باید چنین ارزش بالایی داشته باشد وقتی که گرین دات، یک تکنولوژی مالی که به صورت عمومی مبادله می‌شود و حساب بررسی و کارت‌های بدهی پیش‌پرداخت برای مشتریان کم‌درآمد را ارائه می‌دهد، با درآمد دو برابر معامله می‌کند. بریت پاسخ می‌دهد: «ما واقعاً بیشتر شبیه به یک تجارت پردازش پرداخت هستیم. علت آن این است که تقریبا تمام درآمد کیمه از این مبادله تامین می‌شود. وقتی کاربران کیمه کارت‌های می کشند هزینه های کیمه از این طریق تامین می شود.»

این  شرکت از طریق کارت اعتباری جدید خود پول در نمی‌آورد (‏صاحب کارت در کارت اعتباری خود مبلغی را واریز می کند.)، اگرچه بریت این موضوع را برای آینده رد نمی‌کند.

اکنون خود بریت وارد باشگاه میلیاردرها شده‌است، فوربز تخمین می‌زند که سهم او حداقل ده درصد است، به این معنی که دارایی‌های او به ارزش ۱.۳ میلیارد دلار است (‏فوربز برای تمام دارایی‌های شرکت خصوصی ده درصد تخفیف اعمال می‌کند)‏.  او در حال برنامه‌ریزی یک عرضع اولیه سهام است. او می‌گوید: « در دوازده ماه آینده، ما تعدادی ابتکار عمل برای انجام دادن داریم تا حتی سهام بیشتری را آماده کنیم.»

بعد نوبت پدیده رابن هود است. خستگی از گرفتار شدن در خانه، نوسانات بازار سهام مبهم و بررسی‌های محرک دولت برخی از نسل هزاره جدید و نسل جدید را به سوداگران روز و بازیکنان قراردادی تبدیل کرده‌است. آخرین دور جمع‌آوری کمک‌های مالی رابین هود در ماه سپتامبر به ارزش ۱۱.۷ میلیارد دلار بود که بنیانگذاران آن را به یک میلیارد دلار سود خالص رساند. اما با در نظر گرفتن خرید سیزده میلیارد دلاری مورگان استنلی از تجارت الکترونیک در ماه فوریه و خرید قبلی شوآب از شرکت سهامی عام به قیمت ۲۶ میلیارد دلار، برخی فکر می‌کنند که شرکت درصورت عمومی یا خریداری  شدن می‌تواند به ارزش بیست میلیارد دلاری برسد.

تگر یک بخش فین تک وجود داشته باشد که یک برنده داشته باشد، کسب و کار افترپی است که فروش آنلاین اقساط دارد. هم از تغییر مصرف کنندگان به خرید آنلاین و هم از بی میلی آنها در این اوضاع اقتصادی نامشخص، برای گرفتن وام بابت کارت اعتباری جدید سود می برد.

در حالیکه پس از آن نیک مولنار و آنتونی ایزن در ماه جولای به موقعیت میلیاردها رسیدند، رقبای آن‌ها چندان عقب نماندند. این شرکت در سال ۲۰۰۵ در استکهلم تاسیس شد و در سال ۲۰۱۶ وارد بازار آمریکا شد. دو تن از سه بنیانگذار، سباستین سیمیاتوفسکی و نیکلاس آدالبرث، در برگر کینگ در سوئد با یکدیگر ملاقات کردند. آن‌ها پیشگام مدل حالا بخر، بعداً پرداخت کن در فین تک بودند و به مردم اجازه دادند تا محصولات خود را به مدت سی روز قبل از اولین پرداخت خریداری کنند. (‏سیستم فروشگاهی که زمانی برای هدایای کریسمس و خرید دستگاه‌های بزرگ محبوب بود، که در آن خریداران مجبور بودند تمام اقساط خود را قبل از دریافت کالا پرداخت کنند)‏، بسیار جذاب‌تر از سبک قدیمی است.

کلارنا از خرده فروشان سه تا چها درصد از هر معامله – کمی کم‌تر از چهار تا پنج درصد از هزینه‌های پس پرداختی برای ارائه خدمات خود مطالبه می‌کند. یک تفاوت کلیدی که این دو شرکت را از هم جدا می‌کند: کلارنا در حال تبدیل شدن به یک کسب و کار خدمات مالی تمام‌عیار است. این بانک در سال ۲۰۱۷ به یک بانک دارای مجوز در سوئد تبدیل شد و تامین مالی بلند مدت تا بیست و چهار ماه را ارائه می‌دهد، با بهره نقدی ناچیز، برای اقلام گرانتر مانند لپ‌تاپ که از طریق تعداد کمی از خرده فروشان فروخته می‌شوند. سیمیاتوفسکی پیش از این با استفاده از یک کارت بدهی برای خرید هر روز، کلارنا را به یک بانک دیجیتالی در اروپا تبدیل کرده‌است. او احتمالاً به زودی همین کار را در آمریکا خواهد کرد.

این بیماری همه‌گیر، تجارت (‏کلارنا) ‏را به سمت مسیری پر شیب سوق داده‌است. تا پایان نیمه اول سال ۲۰۲۰، پایه مشتریان آمریکایی آن به نه میلیون نفر رسید که ۵۵۰ درصد بیشتر از دوره مشابه در سال قبل بود. به طور جهانی، ۵۵۰۰۰ مصرف‌کننده هر روز برنامه کلارنا را دانلود می‌کنند، بیش از دو برابر سرعت سال گذشته.

کلارنا اکنون در نوزده کشور موجود است، نود میلیون کاربر دارد و انتظار می‌رود امسال بیش از یک میلیارد دلار درآمد داشته باشد. وقتی هفته گذشته دور جدیدی از بودجه را افزایش داد، ارزش‌گذاری آن تقریباً از یک سال پیش دو برابر شد و به ۱۰.۷ میلیارد دلار رسید.

ویکتور جاکرسون، موسس شرکت، ده درصد سهام دارد، در حالی که سیمیاتوفسکی هشت درصد سهام شرکت را دارد. ‏نیکلاس آدالبرث فقط ۰.۴ درصد پس از فروش برخی سهام برای تامین مالی سازمان بشردوستانه‌اش و سرمایه‌گذاری در استارت آپها حفظ شده ‌است.

جای تعجب نیست که فناوری خرید اقساطی مشتریان و توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند، آن‌ها همچنین با نظارت و موشکافی بیشتری از سوی قانون گذاران مواجه هستند.

در ماه مارس، پس از اینکه اداره نظارت بر تجارت کالیفرنیا به این نتیجه رسید که هزینه‌های عقب‌افتاده پس از پرداخت به معنای اداره یک کسب‌وکار بدون مجوز وام‌دهی است، با جریمه ای بیش از یک میلیون دلار، شامل ۹۰۵۰۰۰ دلار در بازپرداخت مشتریان موافقت کرد. شرکت استرالیایی در بیانیه‌ای گفت: «پس از آن این دیدگاه که شرکت به طور غیر قانونی فعالیت می‌کند رد می کند و متعهد می شود که تحت لیسانس دی.بی.او کار کند. در سال ۲۰۱۷، کلارنا برای کار بدون مجوز ۱۵۰۰۰ دلار در نیوهمپشایر جریمه شد. امروزه کلارنا در هر ایالت آمریکا چنین مجوزهایی دارد.» ​

یکی دیگر از برندگان فین تک در تجارت پرداخت قسط، شرکت آفریم مستقر در سیلیکون ولی، توسط یک کارآفرین سریالی به نام مکس لوچین، بنیانگذار پیپال بوده که ماه گذشته خود را به کسب‌وکار قسط رساند. بین نوامبر ۲۰۱۹ و جولای ۲۰۲۰، آفریم تقریباً تعداد کاربران آمریکایی خود را به ۶ / ۵ میلیون نفر افزایش داد. این کشور هفته گذشته پانصد میلیون دلار را با ارزش‌گذاری بیش از پنج میلیارد دلار افزایش داد که نسبت به ۲.۹ میلیارد دلار سال گذشته افزایش داشته‌است. با اینکه سهم دقیق (‏لوچین)‏فاش نشده است، اما به احتمال زیاد دارایی اش صدها میلیون دلار ارزش دارد.

همچنین آفریم وارد حوزه لوازم گران‌قیمت تناسب اندام شده است. این شرکت از سال ۲۰۱۵ تامین مالی برای پلوتون را آغاز کرده‌است، که فروش آن به عنوان مصرف کنندگان جوان ثروتمند و انگیزه کلاس‌های تمرین گروهی را از دست داده‌است و برای خرید دوچرخه‌های ۲۰۰۰ دلاری به علاوه ثابت با کلاس‌های ورزشی اقدام کرده است. همچنین “افرم” در حال حاضر بودجه خرید میرور، وسیله مربیگری تناسب اندام در منزل به مبلغ ۱،۴۹۵ دلار توسط لولمون در تابستان امسال را تامین می‌نماید.

البته، ارزش بالای فعلی شرکت‌های فین تک بستگی به قوی ماندن مخارج مصرف‌کننده و حفظ برخی عادات خرید آنلاین دارد که آن‌ها در طول شش ماه گذشته ایجاد کرده‌اند. با توافق پیش از انتخابات بین کنگره و کاخ سفید بر سر بسته محرک جدیدی که بعید به نظر می‌رسد و روند آتی کرونا نامعلوم است، هیچ تضمینی وجود ندارد. اما در حال حاضر این فناوری های مالی رو به رشد هستند. ​